دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

گزارش کار آموزی نیروگاه توس


این فایل دارای فرمت word می باشد.

موضوع:

 گزارش کار آموزی نیروگاه توس


فهرست مطالب

نیروگاه ( توضیحات کلی ) ۱

نیروگاه توس ۸

بویلر ۱۰

توربین ۱۴

ژنراتور ۳۹

ترانسفورماتور ۵۰

سیستم سوخت رسانی ۵۷

کندانسور هوایی ۶۲

آزمایشگاه و تصفیه آب ۶۲

اتاق فرمان ۶۳

منابع ۶۶

نیروگاه

نیروگاه محل تولید انرژی الکتریکی می باشد .نیروگاه های مدرن بر حسب نوع انرژی مورد مصرف عبارتند از : نیروگاه های حرارتی ، آبی ، هسته ای و نیروگاه هایی که از انرژی باد و یا حرارت درونی زمین استفاده می کنند . در این میان نیروگاه های حرارتی ( TPS) و آبی ( HEPS) از معمولترین انواع در صنعت تولید برق می باشند .

نیروگاه حرارتی

نیروگاه حرارتی به کلیه ی نیروگاه هایی اطلاق می شود که در واحدهای آن با احتراق سوخت های جامد ، مایع و یا گاز در بویلر و یا در خود محرک اولیه ( مانند دیزل ها و توربین های گازی ) تولید انرژی حرارتی و سپس الکتریکی صورت می پذیرد . انواع نیروگاه حرارتی بر حسب نوع سوخت عبارتند از : ذغال سوز ( اعم از ذغال به لاشه ای یا پودر شده ) ، گازوئیل سوز ( دیزل ) ، نفت سوز ، گاز سوز و توربین گازی ( که در آن احتراق گاز مستقیما در توربین صورت می گیرد .

قسمت عمدهای از نیروگاه های حرارتی که به عنوان تولید کننده های اصلی انرژی الکتریکی طراحی می شوند از نوع کندانسوردار می باشند . این نیروگاه ها عموما مجهز به واحدهایی با قدرت ۲۰۰ تا ۸۰۰ مگا وات بوده و راندمان حرارتی آن ها از میزان ۴۰ تا ۴۲ درصد تجاوز نمی کند ، و معمولا در هر کشور پرقدرت ترین نیروگاه ها را تشکیل می دهند .

نوع دیگری از نیروگاه های حرارتی که به نام ترموالکتریک مشهورند جهت تولید مشترک انرژی حرارتی ( به صورت بخار یا آب داغ ) و انرژی الکتریکی طراحی و نصب می شوند . این تولید مشترک موجب افزایش راندمان حرارتی واحدهای مذکور تا میزان ۶۵ الی ۷۰ درصد می باشند .

نیروگاه آبی

از قدیم استفاده از انرژی ذخیره شده در آب به صورت های مختلف از جمله آسیاب های آبی مرسوم بوده است . با پیدایش صنعت برق کوشش های زیادی در جهت به کارگیری هر چه بیشتر انرژی آبی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی معطوف گردیده و در این راه پیشرفت های زیادی هم حاصل شده است . ارزش نیروگاه های آبی بر این است که از تاسیسات ایجاد شده عمدتا می تواند در جهت اهداف صنعتی و کشاورزی نیز استفاده برد . معمول ترین نوع ذخیره و کنترل آب ، ایجاد سدها و آب بندها می باشد .

گرانی قیمت تاسیسات ذخیره و انتقال آب با مسایل خاص سیاسی و اجتماعی آن ( زیر آب رفتن روستاهای مجاور ، از بین رفتن مقداری از زمین های کشاورزی و … ) معمولا ایجاد سد صرفا جهت گرفتن انرژی الکتریکی را توجیه اقتصادی نمی نماید .

حمل کننده پره های راهنمای توربینHP

حمل کننده پره های راهنمای گردش قرینه ای به وسیله چهار تکیه­گاه (برای تنظیم ارتفاع نیز هست) به پوسته خارجی توربین HPتکیه داده شده و با انتهای ورودی بخار به وسیله وسایل معلق که در بعضی وقتها به طور محوری نصب می شود آب بندی شده است.

حمل کننده پره های راهنما شامل یک قسمت پایین تر و یک قسمت بالاتر است که به یکدیگر به طور افقی در بالای محور فلانچ می­شود (با استفاده از پیچ و مهره های مخصوص که طبق دستور داده شده محکم می شوند).

در هر دو قسمت بالائی و پائینی حمل کننده پره راهنما ، نصب رینگ راهنما به طور معلق نگه داشته شده است و در سطح جداگانه مطمئن شده است.

هدف رینگ راهنما هدایت بخار زنده به مرحله پره هایی عکس العملی است. در قسمت بالائی رینگ راهنما یک سوراخ قرار دارد (برای آزمایش درجه حرارت) .

شکافها در قسمت پره ها به همراهی پره های راهنما می چرخد هر پره راهنما یک رشته قلاب مانند راهنماها در هر قسمت پائینی پوسته در سطح صاف عمودی محورهای توربین واقع شده اند .

گوه ها که به پدستال پیچ شده اند در داخل راهنماها جا داده می شوند تلرانس طولی کافی برای پوسته HPدر انبساط نامحدود تهیه شده است.

در قسمت بالائی توربین HPدو اتصال فلانچی برای لوله های ورودی ، یک فلانچ برای نصب آزمایش کننده درجه حرارت ، دو جای جوشکاری شده در جعبه های نازل و یک خط متعادل کننده نصب می شود. درمجموع امکاناتی نیز برای به ترتیب محکم کردن ترموکوپلها تهیه شده است.

دو سوراخ برای قرار دادن وزنه های بالانس در روتور توربین HPتهیه شده است. درقسمت پائینی پوسته توربین HPدو اتصال فلانچی برای محفظه های والو ، دو محل جوشکاری شده در جعبه های نازل یک انتهای خروجی برای بالانس پیستون ، یک انتها برای لوله ریهیت سرد ، یک لوله پائینی ،روی قسمت جلو و یکی رو قسمت عقب برای بخار نشتی، بخار آب بندی و مسیر های خروجی سیل شات و یک اتصال تخلیه برای محفظه ضربه تهیه شده است.

در مجموع امکاناتی نیز برای به ترتیب محکم کردن ترموکوپلها تهیه شده است.

بعلاوه یک اتصال برای بخار زنده خروجی فلانچ گرم ک به هر طرف فلانچهای جدا کننده در داخل بخش ورودی تهیه شده است.

سوراخهایی برای پیچه ای تنظیم جهت نگه داشتن حمل کننده پره های راهنما و پوسته بالانس پیستون در قسمت مرکز محور تهیه شده است .

سیلهای شافت توربین

سیل های شافت با رینگ های چند تکه متحرک در محلی مورد استفاده هستند که رتور از میان پوسته خارجی عبور می کند.

سیل های شافت بین پوسته خارجی و رتور قرار گرفته است جایی که رتور ضرورتا پوسته را ترک می کند و آنها دارای بوش آب بندی و رینگهای قطعه ای معلق در بوش آب بندی هستند.

تیغه های لابیرنتی شافت به طور مجزا به بخار نشتی متصل شده اند و همچنین به بخار آب بندی ، سیستمهای خروجی در جهت محور اگر نگاه کنید از طرف داخل به خارج ، همانطوریکه تذکر داده شده است .

ورودیهای توربین HP

چهار ورودی از اتصال بین لوله کشی جریان استاپ والوها و کنترل والوهای ترکیبی و پوسته خارجی توربین HPوجود دارد آنها به پوسه خارجی با استفاده از پیچ و مهره های مخصوص فلانچ شده اند اتصال فلانچی بین ورودیها و پوسته خارجی توربین HPبه وسیله درزگیرهای رینگی مخصوص سیل شده است .

مونتاژ پوسته توربین HP

بعد از اینکه قسمت پائینی حمل کننده پره راهنمای معلق، قسمت های پائینی سیل های شافت و قسمت پائینی پوسته بالانس پیستون در داخل قسمت پائینی پوسته توربین HPقرار داده شدند و در مقابل پیچش حفاظت شدند، روتور توربین جا داده می شود.

روتور توربین فشار ضعیف

روتور توربین فشار ضعیف ، یک نوع شافت توپر است، فلانچ کوپلینگ و محل یاتاقان ژورنال در انتهای ژنراتور قرار گرفته است.

روتور توربین LPبا روتور توربین فشار متوسط و روتور ژنراتور کوپل می شود.

پره های روتور در هر طرف جریان به شیارهای دور داده شده در ردیف های ۱ تا ۹ با یک ریشه تکی و در ردیف ۱۰ با یک ریشه چند تایی تکیه داده اند.

دو طرف آزاد چرخیده شده صفحات پوشش در ردیفهای ۱ تا ۷ (هر دو طرف جریان ) در حمل کننده پره های راهنما با یکدیگر به وسیله نوارهای آب بندی درز گیری شده و تشکیل سیل های لابیرنتی را می دهد. پره های ردیف های ۸ تا ۱۰ ( هر دو طرف جریان) در لبه داخلی نوکشان نیز شده اند.

آب بندی شافت LP

روش راه اندازی و ساختمان سیل های شافت LPشبیه سیلهای شافت فشار قوی است .

به هر حال سیلهای شافت LPنوارهای درزگیری شده آب بندی ندارند (در روی روتور).

بعلاوه هر سیل شافت LPفقط دو تسمه حلقه ای دارد.

حلقه داخلی ( در جهت محور به آن نگاه کنید) به سیستم بخار آب بندی متصل شده است و حلقه بیرونی به سیستم خروجی شده است.

دانلود گزارش کارورزی نیروگاه توس

کارآموزی نیروگاه توس

دانلود کامل گزارش کار آموزی نیروگاه توس



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.