دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

گزارش کارآموزی گیاهشناسی ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی عراق محله


این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

موضوع:

 گزارش کارآموزی گیاهشناسی ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی عراق محله


فهرست مطالب

تشکر و قدردانی ۱

مقدمه ۲

ذرت خوشه ای sorghum sp 3

اکولوژی سورگوم ۴

خصوصیات گیاه شناسی سورگوم ۵

انواع مختلف سورگوم ۸

خصوصیات زراعی ذرت خوشه ای ۸

عملیات داشت ۱۱

برداشت سورگوم ۱۲

منشاء ، گونه ها و نژادها ۱۶

گیاه شناسی با گلدهی و کنترل گرده افشانی ۱۷

روشهای خودگشنی و تلاقی ۱۸

تولید بذر سورگوم هیبرید ۲۰

هدف های اصلاحی ۲۰

بیماریها ۲۱

ذرت معمولی corn 25

مشخصات گیاهشناسی ذرت ۲۶

اکولوژی ذرت ۲۸

انواع ذرت ۲۹

خصوصیات زراعی ۳۰

موقع کاشت ۳۱

عملیات داشت ۳۳

برداشت ۳۵

برداشت ذرت دانه ای ۳۵

برداشت ذرت برای سیلو ۳۶

بیماریهای ذرت دانه ای ( بلال ) ۳۷

اصلاح ذرت ۴۰

گلدهی و گرده افشانی ۴۱

هدفهای اصلاحی ۴۳

سویا ۴۵

خصوصیات بتانیکی ۴۵

خصوصیات زراعی ۴۶

برداشت سویا ۴۸

آفات سویا ۴۹

گلدهی و گرده افشانی ۵۱

روشهای تلاقی ۵۲

هدفهای اصلاحی ۵۳

منابع ۶۴

مقدمه :

دوره کارآموزی یعنی بکارگیری تمامی آموخته ها و معلوماتی که در طی این چند سال در محیط دانشگاه کسب کرده ایم . یا می توان چنین بیان کرد که دوره کارآموزی تکرار تمام مهارت ها ، از ابتدایی ترین سطوح تا پیشرفته ترین آنها در محیطی خارج از محیط آموزشی می باشد .

بکارگیری فنون و تکنیک های فراگیر شده در محیط کار باعث ثبات هرچه بیشتر این مهارتها در ذهن و سبب ایجاد خلاقیت در انجام مراحل کار کشاورزی می شود.

باتوجه به اطلاعاتی که در دوره کاراموزی بدست آورده ایم با قاطعیت می توان بیان کرد که علم کشاورزی ، پیشرفت بسیار چشمگیری در زمینه علم گیاهپزشکی داشته و به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرده است .

در این گزارش سعی شده است که هرچه بیشتر در رابطه با کاربرد تکنولوژی های علمی جدید در زمینه ی بذر ، ارقام ، و همچنین روشهای مبارزه ای با آفات و بیماریهای مورد بررسی اشاره شود .

ذرت خوشه ای sorghum sp

ذرت خوشه ای گیاه بخصوص مناطق گرم است ولی به علت بازده خوبی که از نظر علوفه و دانه دار و کشت آن در غالب نقاط دنیا متداول است . کشت آن از زمانهای قدیم در هندوستان و آفریقا متداول بوده و در سایر نقاط خشک ونیمه خشک دنیا از این گیاه گرمسیری استفاده های متعددی بعمل می آید و قدمت آن را به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نسبت می دهند . عمده ترین مصرف سورگوم در تغذیه حیوانات است و موارد استفاده دیگری نیز در تولید موم ، نشاسته ، الکل ، قند ، دکستروز و روغن خوراکی دارد . از دانه سورگوم هم چنین آرد سورگوم نیز تولید می شود . بعلاوه از آن به عنوان مرتع سیلو و علوفه نیز استفاده می شود . در ایران ذرت خوشه ای درمناطق بلوچستان و سیستان و کرمان و بنادر در جنوب کشت و به مصرف تغذیه می رسد .

زراعت سورگوم را در ایران و چین به قرن اول یا کمی قبل از میلاد نسبت می دهند و تقریبا تمام واریته های ذرت خوشه ای که اکنون در آمریکا زراعت می شود از مناطق مختلف آفریقا به آنجا وارد شده است و عمده ترین کشورهای تولید کننده آن کشورهای آفریقایی ، هندوچین ، چین و آمریا و در درجات بعد استرالیا و کشورهای غرب اروپا و آسیای صغیر می باشند . سطح کشت آن را حدود ۴۰ بیلیون هکتار می دانند .

اکولوژی سورگوم

ذرت خوشه ای گیاهی است یک ساله ، بهاره و مخصوص مناطق گرم و خشک و کم آب و برگها و ساقه های این گیاه با مواد مومی پوشیده شده که میزان تلفات آب را کاهش می دهد و به علت کمی سطح برگهای آن میزان آبی را که از طریق تبخیر و تعرق هدر می دهد کم و گیاه قادر است در شرایط گرم و خشک به حالت رکود رفته و با مساعد شدن شرایط مجددا شروع به رشد نماید . بنابراین به خشکی بسیار مقاوم است و با مناطقی که بارندگی آن کم و تابستانهای گرم دارند سازگاری یافته است . زمانی که توسط درجه حرارت بین ۵/۲۳ تا ۵/۲۸ درجه سانتی گراد باشد محصول خوبی می دهد و در صورتی که در طول گل دادن به بذر نشستن حرارت خیلی زیاد باشد میزان بذر کاهش می یابد . در مناطقی که کشت سورگوم به میزان زیادی رایج است کشت آن را طوری تنظیم می کنند که ریزش بارانهای بهاری شروع شده باشد و رسیدن آن همزمان با شروع فصل خشک باشد . هوای آفتابی و خشک پاییز موجب حفظ رنگ روشن دانه ها و زود خشک شدن آن می شود . رشد آن سریع و در مدت کوتاهی در حدود ۵۰ روز محصول می دهد .

در ضمن سورگوم گیاهی است روز کوتاه و در صورتی که میزان بارندگی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر باشد به صورت دیم کشت می شود در طیف وسیعی از خاکها به خوبی رشد می کند ولی در خاکهای شنی بومی عمیق و حاصلخیز رشد و نمو بهتری دارد و در خاکهای قلیایی مقاومت و تحمل زیادتری از خود نشان می دهد . همچنین در خاکهای سنگین به شرط اینکه به خوبی زه کشی شده باشند نیز به خوبی محصول می دهد و به طور کلی حاصلخیزی خوب ، زه کشی و حرارت مناسب و طولانی سه عامل عمده برای موفقیت در کشت سورگوم است و می توان آن را به صورت علوفه خشک ، علوفه سبز و سیلو و حتی برای چرای مستقیم مورد استفاده قرار داد . در مناطقی که بارندگی زیاد است سورگوم در مقایسه با ذرت دانه کمتری تولید می کند . سورگوم درخانواده گیاهان مانند شتر در جانوران است بدین معنی که می تواند مدت زیادی در مقابل خشکی مقاومت کند ولی بعد از یک آبیاری یا بارندگی مناسب سریعا رشد و نمو نموده و زمان عقب افتادگی را که مواجه با خشکی و کم آبی بوده است جبران می کند و گیاهی است مخصوص نقاط خشک و کم آب از این رو به نام علف شتری نیز نامیده می شود و در چنین نقاطی به خوبی می تواند جایگزین ذرت شود .

خصوصیات گیاه شناسی سورگوم

سورگوم گیاهی است از خانواده Gramineو جنس sorghumکه گونه های آن عبارتند از :

۱- sorghum versicolorکه از نوع وحشی و دارای ۱۰ کروموزوم ۱۰=n2 که اولین بار در آفریقا پیدا شده و گیاهی است یک ساله و علفی .

۲- sorghum halo penseکه گیاهی است چند ساله و دارای ۴۰ کروموزوم ۴۰=n2

۳- Sorghum vulgareیا ذرت خوشه ای اصلاح شده که زراعت آن در سطح وسیع انجام می گیرد و دارای ۲۰ کروموزوم ۲۰=n2 است و کلیه ارقام آن یکساله می باشند.

ذرت خوشه ای معمولی یا sorghum valgareمانند سایر غلات دارای سیستم ریشه های منشعب است . اولین ریشه ای که در موقع جوانه زدن بذر به وجود می آید در تمام دوران رشد و نمو نبات باقی می ماند و تولید ریشه های فرعی زیادی می نماید که به نگهداری و استحکام گیاه کمک می نماید . ساختمان ریشه سخت و دارای رنگ روشن است طول آنها ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر و در حالت های استتثنای به یک متر هم ممکن است برسد و پراکندگی آن در اطراف ساقه و در زیر خاک نسبتا زیاد است . ساقه های آن مستقیم و خشن و ضخیم بوده و ساقه اصلی از قاعده خود چندین ساقه تولید می نماید که در تکثیر غیرجنسی می تواند مورد استفاده قرار گیرند . ارتفاع ساقه ۶۰ تا ۲۰۰ و گاهی تا ۶۰۰ سانتی متر می رسد . قطر ساقه از پایین به بالا به تدریج کم می شود و فاصله گره ها در پایین کمتر و در بالای ساقه زیاد می شود . گره های پایین خاص

دانلود گزارش کارآموزی رشته گیاه پزشکی

پروژه کارآموزی رشته گیاه پزشکی

گزارش کارورزی رشته کشاورزی



دانلود کامل گزارش کارآموزی گیاهشناسی ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی عراق محله



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.