دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

گزارش کار آموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی


این فایل دارای فرمت word و قابل ویرایش می باشد.

موضوع:

 گزارش کار آموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی


فهرست مطالب

فهرست جداول

آمار استفاده ترانسفورماتورهای گازی در زاپن

مسئولیتهای ایمنی در کارکنان

فهرست شکلها

تغییرات درجه حرارت سیم پیچ ها

سیستم خنک کنندگی

ترانسفورماتور ولتاز مغناطیسی

فهرست مطالب

خلاصه گزارش

مقدمه

ویزگی ها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهای گازی

ساختمان و اصول طراحی ترانسفورماتورهای گازی

متعلقات ترانسفورماتور

سیستم حفاظتی

مفاهیم ایمنی

اصول و روشهای ایمنی

حوادث ناشی از کار

اصول ایمنی در الکتریسیته

آشنایی با مختصات آتش سوزی

دستور العمل کنترل موارد ایمنی در پستهای انتقال نیرو

آمار حوادث در پست فریمان

فهرست منابع

تجهیزات ایمنی پستهای فشار قوی:

الف) تجهیزات ایمنی انفرادی:

۱- کلاه ایمنی برقکاران

۲- کفش ایمنی برقکاران

۳- فازمتر فشار ضعیف

۴- چراغ قوه عایق

ب) تجهیزات ایمنی گروهی:

تجهیزات ایمنی گروهی

۱- فازمتر فشار قوی متناسب با سطوح ولتاز موجود در پست

۲- دستکش ایمنی(عایق)

۳- استیک و کابلهای ارت مخصوص(out dor &in door)

۴- فیوز کش

۵- نوارهای حریم، تابلوهای ایمنی اعلان موقعیت

۶- قفل و ضامنهای اینتر لاک

۷- انبر دست عایق

۸- سیستمهای اطفاء حریق

خلاصه گزارش:

پستها یکی از قسمتهای مهم شبکه های انتقال و توزیع الکتریکی می باشند زیرا وقتیکه بخواهیم انرژی الکتریکی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهیم برای اینکه بتوانیم از افت ولتاژ جلوگیری کنیم بایستی بطریقی ولتاژ تولید شده ژنراتور را بالا برده و سپس آنرا انتقال داده تا به مقصد مورد نظر برسیم و در انجا دوباره ولتاژ را پایین آورده تا جهت توزیع آماده شود کلیة این اعمال در پستهای انتقال و توزیع انجام می شود. در یک پست فشار قوی وظیفه اصلی تبدیل ولتاژ می باشد که این وظیفه را مهمترین دستگاه یعنی ترانسفورماتورهای قدرت انجام می دهد، لذا در این جزوه سعی شده است مطالبی جدید دربارة ترانسفورماتور قدرت از نوع گازی GISکه در استان خراسان هم نمی باشد آورده شده و همچنین در مورد ایمنی در انتقال که مهمترین مسئله قبل از شروع به کار می باشد. بحث شده است تا مورد استفاده همکاران علاقه مند قرار گیرد.

مقدمه :

در سالهای اخیر افزایش روز افزون مصرف انرژی الکتریکی ، گسترش شبکه های توزیع و فوق توزیع را در شهرها و مناطق صنعتی اجتناب ناپذیر نموده است با توجه به اینکه کمبود فضا و لزوم همسازی با محیط از یک طرف و جلوگیری از آثار آلودگی های مختلف از طرف دیگر پستهای گازی روز به روز کاربرد پیشتری می یابند ولی با این وجود به علت مسائل فنی موجود تاکنون ترانسفورماتورهای این پستها از نوع روغنی بوده و به منظور کنترل دامنة آتش سوزی احتمالی و مسائل مربوط به سیستم خنک کنندگی عمدتا در فضای باز نصب می شوند ولی اخیرا گاز sf6نیز در طراحی و ساخت ترانسفورماتورهای با قدرت بالا مورد توجه قرار گرفته است و نسل جدیدی از ترانسفورماتورها را با عنوان ترانسفورماتورهای گازی مطرح نموده که در این جزوه مورد بررسی قرار می گیرد.

ویژگیها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهای گازی :

الف-از آنجا که گاز sf6در این ترانسفورماتورها جانشین روغن شده ، غیر قابل احتراق و انفجار بوده لذا در صورت بروز عیبهای متداول در ترانسفورماتور احتمال بروز آتش سوزی وجود ندارد لذا این ترانسفورماتورها برای کاربرد در فضاهای سر پوشیده بسیار مناسب می باشند و در هر صورت برای این ترانسفورماتورها ضرورت تعبیه سیستمهای اتوماتیک اطفاء حریق که بسیار گران و هزینه بردار می باشند وجود ندارد.

ب-با توجه به پایداری شیمیایی کامل گاز sf6 و عدم تاثیر شرایط محیطی بر روی عایق ترانسفورماتور در اثر ایزوله بودن کامل نسبت ب هوای محیط (نداشتن کنسرواتور) و پایداری حرارتی بالای این گاز امکان بروز عیب در این ترانسفورماتور به حداقل ممکن کاهش یافته و از آنجا این ترانسفورماتورها معمولا در پستهای با سوئیچگیرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند و ارتباط ترانسفورماتور با سوئیچگیرهای مربوطه از طریزق لوله های گازی( GIB ) انجام می گیرد لذا امکان ایجاد اتصال کوتاه نیز در نزدیکی ترانسفورماتور به حداقل می رسد و لذا در مجموع قابلیت اطمینان سیستم به حداکثر می رسد.

ج-از انجاییکه این ترانسفورماتور به صورت کامل آب بندی بوده و قسمت اکتیو در داخل محفظه فلزی قرار دارد و حداقل دریچه برای بازدید و یا تعمیر در طرح ان در نظر گرفته می شود و با هوای محیط هیچ گونه ارتباطی ندارد لذا برای مناطق با آلودگی و رطوبت بالا مناسب می باشند.

د-انتقال صدا در گاز SF6کمتر از روغن و یا هوا بوده و لذا مقدار صدای ترانسفورماتورهای گازی نسبت به روغنی کمتر می باشد.

متعلقات ترانسفورماتور:

الف) بوشینگها :طرف ولتا= بالای ترانسفورماتورها مستقیما می توانند به یک تاسیسات پست گازی عایق شده با گاز متصل بشوند ولی از آنجا که فشار گاز داخل ترانسفورماتور با پست یکسان نبوده و از طرف دیگر جدا بودن گازها در دو مجموعه از نظر قابلیت اطمینان ضرورت دارد لذا بایستی از بوشیگهای گاز به گاز (Gas to Gas) استفاده نمود و در چنین صورتی ترانسفورماتورهای جریان بوشینگی نیز می توانند روی آن نصب گردند. در طرف ولتاژ پایین در صورت کم بودن ولتاژ اتصال معمولا از طریق بوشینگهای خشک و از طریق کابل مناسب می باشد اما در صورت بالا بودن ولتاژ این اتصال نیز مشابه روش فوق انجام می گیرد.

ب) تپ چنجر:تپ چنجرهای این ترانسفورماتورها اگر از نوع Off Loadباشد معمولا با نوع مورد استفاده در ترانسفورماتورهای روغنی تفاوتی ندارد ولی اگر تپ چنجر On loadمد نظر باشد بایستی از تپ چنجرهای نوع خلاء Vacum Switch Typeاستفاده شود.

ج) اندازه گیری درجه حرارت گاز: یک آشکار ساز حرارتی در قسمت بالای تانک نصب می گردد تا از طریق یک نشان دهنده عقربه ای که به یک کنتاکت هشدار دهنده نیز مجهز می باشد درجه حرارت گاز را نشان می دهد.

د) گیج فشار گاز :یک گیج فشار سنج نیز بارنج مناسب (معمولا از ۱- تا ۳+ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع) که قادر به اندازه گیری فشار می باشد روی تانک نصب می گردد. این گیج بایستی به یک کنتاکت هشدار دهنده مجهز باشد که در فشار بیش از حد قابل انتظار ۷/۱ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع تحریک گردد.

ه) سوپاپ تخلیه فشار :یک سوپاپ تخلیه فشار از نوع Self Resetنیز به منظور حفاظت ترانسفورماتور در مقابل اضافه فشارهای داخلی بایستی در طرح در نظر گرفته شود. این سوپاپ معمولا در فشار ۲ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بایستی عمل نموده و پس از تخلیه گاز به میزان لازم و کاهش فشار در حد مزبور مجددا به حالت بسته درآید تا از خروج گاز اضافی جلوگیری به عمل آید. این دستگاه نیز مجهز به کنتاکت لازم جهت قطع ترانسفورماتور در صورت عملکرد مجهز می باشد.

اصول و روشهای ایمنی :

امروزه در کشورهای پیشرفته صنعتی مهندسی ایمنی از رشته های جدید بشمار می آید در این مقوله کشور ما از جمل کشورهایی است که در آن مهندسی ایمنی در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد و هنوز تصورات و باورها مشابه تقریبا ۶۰ سال قبل اروپای صنعتی می باشد.

تعریف مهندس ایمنی–مقررات یا اصولی که برای کاهش وقوع حادثه و وقایع به کمک حذف یا کنترل خطرات بکار می روند را مهندس ایمنی می گویند.

خطر (Hazard)–شرایطی که دارای پتانسیل رساندن صدمه به پرسنل ، خسارت به تجهیزات و ساختمانها، از بین بردن مواد یا کاهش قدرت و کارائی را مهیا می سازد (خطر) محسوب می شود.

شاید بی مناسبت نباشد که در اینجا اشاره ای هم به کلمه Dangerبکنیم که بیان کننده قرار گرفتن نسبی در معرض یک Hazardاست. وجود یک خطر به آن معنی نیست که حتما Dangerهم وجود دارد با در نظر گرفتن عملیات پیشگیری و احتیاط آمیز می توان Dangerمربوط به یک Hazardموجود را بسیار کاهش داد.

کنترل خطرات–گفتیم که طبق تعریف مهندسی ایمنی تلاش درد که با حذف یا کنترل خطرها از وقوع حوادث جلوگیری نماید، بدون شناخت محیط کار آنهم از طریق آموزش دیدن و تجربه داشتن نمی توان خطر را شناخت . البته نکته مهم این است که باید خطر را قبل از وقوع حادثه تشخیص داد.

مهندس ایمنی جهت کنترل خطر سعی می کند که اعمال زیر را یکی پس از دیگری انجام دهد. بدین معنی که اگر در انجام عملی صد درصد موفق نشد به عمل بعدی بپردازد.

۱- از بین بردن خطر (Elimination of Hazard)

بایستی مطمئن شد از کلیه تمهیداتی که طراح و سازنده برای ایمن بودن تجهیزات و تاسیسات بکار بسته است این موارد شامل کاورها و پوششهای تجهیزات، دالها و در پوشهایی که بر روی کانالها قرار دارد، نرده ها، مسیرهای تردد، حصارها، من هولها و …

۲- محدود ساختن میزان خطر (Hazard Level Limitation)

در مواردیکه امکان از بین بردن خطر به دلایل مختلف نمی باشد مانند وجود نیروی الکتریکی به تبع بایستی از تکنیکهایی استفاده کرد که هم بتوان عامل را استفاده نمود و هم خطرات به حداقل یا صفر رسانیده شود. برای این منظور استفاده از سطوح ولتاژ پائین ، ترانسهای ایزوله ، رله های تفاضلی ، ارتینگ ، جرقه گیرها، فازمترها، کابلهای ارت و … توصیه می شود.

۳- قفل کردن (Lockins, Lockout – Interlooks)

محصور کردن و دور از دسترس قرار دادن ترانسفورماتورها ، CTها و PTها به طریق Lockins کردن و همچنین قفل کردن وایمن نمودن کانونها با ریسک بالا از طریق Lockoutکردن همانند تانکرهای حمل مواد اشتعال زا و کلیدهای ضد انفجار و در انتها مانع گذاشتن جهت قطع و وصل کلیدها و به اصطلاح Inter Locksکردن از روشهای کنترل خطر محسوب می شود.

گزارش کارورزی ترانسفورماتور

 ترانسفور ماتور قدرت گازی

پروژه گزارش کارآموزی ترانسفورماتور قدرت گازی


دانلود کامل گزارش کار آموزی ترانسفور ماتور قدرت گازی



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.