دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

مفهوم کارآفرینی

این مقاله ورد و آماده پرینت میباشد


موضوع مقاله :

مفهوم کارآفرینی


فهرست مطالب

مقدّمه. ۱

فصل اول:کلیات۲

تاریخچه ی کارآفرینی:۳

سابقۀ کارآفرینی درایران:۴

تعاریف ومفهوم کارآفرینی:۴

نقش دولت درتوسعۀ کارآفرینی:۵

علل اهمیت کارآفرینی:۶

کار گروهی شروع کارآفرینی:۷

کارآفرینی اجتماعی.. ۸

مفهوم‌ و معنای‌ کارآفرینان‌ اجتماعی.. ۸

عناصر کارآفرینی‌ اجتماعی‌۹

مراحل توسعه کارآفرینی توسط خانواده:۱۱

کارآفرینی و ایجاداشتغال.. ۱۳

گامهای حمایتی.. ۱۵

کارآفرینی در اسلام. ۱۶

فصل دوم:خلاقیت و نوآوری ۱۸

مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری… ۱۹

تفاوت خلاقیت و نوآوری… ۲۰

فرآیند خلاقیت و نوآوری… ۲۱

تکنیک‌های خلاقیت و نوآوری… ۲۱

شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری… ۲۲

ویژگیهای افراد خلاق و نوآور۲۳

ویژگی سازمانهای خلاق و نوآور۲۴

کارآفرینی خلاق.. ۲۵

تعریف خلاقیت کارآفرینانه. ۲۵

انگیزه برای خلاقیت… ۲۶

موانع خلاقیت:۲۸

موانع محیطی خلاقیت:۲۸

موانع سازمانی خلاقیت:۲۹

موانع فرهنگی خلاقیت:۲۹

موانع فردی:۳۰

اصول نواوری… ۳۰

آنچه باید انجام دهیم.. ۳۰

آنچه نباید انجام دهیم.. ۳۱

سه شرط.. ۳۲

منابع نوآوری… ۳۲

ناسازگاریها۳۴

نیازهای فرآیندی… ۳۵

تغییرات صنعت و بازار۳۵

تغییر ویژگیهای جمعیت… ۳۶

۱۰عامل مهم شکست نوآوری… ۳۷

DNA نوآوری… ۴۰

اقدامات عملی برای سلامت سیستم نوآوری… ۴۴

فصل سوّم:میل به موفقیت و پیشرفت ۴۵

میل به موفقیت و پیشرفت (توفیق طلبی)۴۶

گام‌های مؤثردستیابی به موفقیت:۴۶

گام نخست :قدرشناسی.. ۴۶

گام دوم: آگاهی.. ۴۶

گام سوم: پیشرفت… ۴۷

گام چهارم: به دنبال واقعیات زندگی باشید:۴۸

گام پنجم: تصورکردن.. ۴۸

گام ششم: هدفمندی… ۴۸

گام هفتم: دیگران رابرای موفقیتی که بدست آورده اید سهیم کنید۰٫ ۴۹

۱۰سوء تعبیرازموفقیت:۴۹

ضرورت دست یافتن به موفقیت… ۵۱

فصل چهارم :دسترسی به منابع مالی ۵۵

دسترسی به منابع مالی:۵۶

منابع تامین مالی کارآفرینان.. ۵۶

۱- منابع خصوصی تامین مالی:۵۷

۲ – منابع تامین مالی از طریق بدهی (استقراض)۵۷

۳ – منابع تامین مالی از طریق سرمایه (حقوق صاحبان سهام )۶۲

۴ – منابع داخلی تامین مالی.. ۶۴

فصل پنجم:ریسک پذیری۶۷

ریسک پذیری… ۶۸

سوانح و ریسک‌های وابسته به آن برای یک سازمان:۶۸

ریسک‌های واقعی و ریسکهای تجاری:۶۹

ریسکهای وابسته و ریسکهای ناوابسته:۶۹

ریسک‌های استراتژیک:۶۹

چارچوب مدیریت ریسک:۷۰

یک استراتژی جامع. ۷۱

فصل ششم:خوش بینی ۷۳

خوش بینی (دیدگاه و نگرش مثبت)۷۴

دلیل علمی خوش بینی:۷۴

تفسیرخوش بینان ازاتفاقات بد:۷۴

قدرت چشم انداز مثبت:۷۵

آموختن بهره گیری ازگرفتاری:۷۵

امیدواری راعادت خود ساختن:۷۵

چگونه میتوان به طورسنجیده امید راپرورش داد:۷۵

فصل هفتم: سایر ویژگیها۷۷

قدرت تحمل ابهام:۷۸

ارتباط ریسک پذیری و قدرت تحمل ابهام:۷۸

کانون کنترل :۷۹

پشتکار۷۹

صبر و شکیبایی.. ۷۹

استقلال طلبی.. ۸۰

هدفمندی… ۸۰

توانایی ایجاد ارتباط:۸۰

پیشرفت در رقابت و حرفه تان شامل ۶ مرحله اساسی می‌باشد:۸۱

اعتماد به نفس…. ۸۳

احساس مسئولیت:۸۵

سخن آخر :۸۶

تحول فرهنگی :۸۶

فرهنگ کارآفرینی از بعد فردی:۸۷

ویژگیهای سازمانهای کارآفرین.. ۸۷

تحول اجتماعی:۸۷

تحول اقتصادی :۸۸

چگونه دیدگاهتان را تغییر دهید :۸۸

زندگی کارآفرینانه. ۸۸

مقدّمه

مفهوم کارآفرینی تحت الشعاع مسائل جامعه قرارگرفته وبه محیط‌های کسب وکار هنوز وارد نشده است،دراکثر کشورهای توسعه یافته،مفهوم کارآفرینی درسطح اقتصادی جاافتاده به طوری که جوانان میتوانند خود رابه یک قهرمان تجاری تبدیل کنند۰ولی درکشورما کارآفرینی اقتصادی بیشتر اشتباهاً بچای ایجاد شغل بکار برده میشود۰کارآفرینی ازدیدگاههای مختلف مورد بررسی قرارگرفته به طوری که پیتردراکر،مک کله لند،توماس بگلی،دیوید بوید نظرات متفاوت وگوناگون درخصوص مفهوم کارآفرینی ارائه داده اند۰

دانشمندان ومحققان علوم مختلف اقتصادی،اجتماعی،روانشناسی ومدیریت که درمورد کارآفرینی مطالعه ونظراتی ارائه کرده اند تعاریف مختلفی ازکارآفرینی مطرح نموده اند که تفاوتهای گاه متناقضی دارند۰تعریفی ازکارآفرینی که تقریباً شامل همۀ تعریفهای ارائه شده ازآنان باشد عبارتست از

«کارآفرینی فرایندی است که فرد کارآفرین باایده‌های نو وخلاق وشناسایی فرصتهای جدید وبابسیج منابع،مبادرت به انجام کسب وکارو شرکتهای نو،سازمانهای جدید ونوآورو رشد یابنده نموده که همراه باپذیرش مخاطره وریسک است ومنجر به معرفی محصول ویا خدمت جدیدی به جامعه می گردد۰»

درتعریف فوق به یک سری ازویژگیهای روانی وشخصیتی افراد کارآفرین اشاره شده است مانند:خلاقیت،نوآوری و۰۰۰ ۰

روانشناسان بسیاری به بررسی ویژگیهای کارآفرین پرداخته وهریک به مجموعه ای ازخصوصیات آنان اشاره داشته اند که دراین مطلب سعی برآنست که بارزترین ویژگیهای کارآفرینان که دراکثر نظریات روانشناسان به آنها اشاره شده است،هم درسطح فردی وهم درسطح سازمانی پرداخته شود۰ همچنین راههای تقویت این ویژگیها درافراد بیان شده است۰

ازآن جایی که تأثیرمحیط پیرامو رانمی توان درهیچ یک ازفعالیتهای بشر انکارکرد

درفصل اول بعد از بیان تاریخچه وتعاریف کارآفرینی به عوامل مؤثردرکارآفرینی

همانند نقش دولتها ونقش خانواده نیز اشاره شده است۰درفصلها ی دوم تاهفتم به بررسی ویژگیهای کارآفرینان پرداخته شده است در قسمت «سخن اخر»به یک جمع بندی از مطالب [وهمچنین شامل نتایج گرد آوردنده حول موضوع کارآفرینی وروانشناسی میباشد۰‍]پرداخته شده است.

فصل اول:

کلیّات

کارهایی که می توانیم یا نمی توانیم بکنیم

وآنچه راکه ممکن است یا غیرممکن می پنداریم

به ندرت ناشی از توانایی واقعی ماست،بلکه بیشتر

از عقایدی که نسبت به خود داریم سرچشمه میگیرد

« آنتونی رابینز»

۱٫ تاریخچه

۲٫ تعاریف ومفهوم کارآفرینی

۳٫ نقش دولت درتوسعه کارآفرینی

۴٫ علل اهمیّت کارآفرینی

۵٫ کارگروهی شروع کارآفرینی

۶٫ کارآفرینی اجتماعی

۷٫ مراحل توسعه کارآفرینی تو سّط خانواده

۸٫ کارآفرینی و ایجاد اشتغال

۹٫ کارآفرینی در اسلام

تاریخچه ی کارآفرینی:

وا‍‍‍ژه ی کارآفرینی از کلمه ای فرانسوی به معنای متعهد شدن نشأت گرفته است و بنابر تعریف واژه نامه دانشگاهی « وبستر» کارآفرین کسی است که مخاطره‌های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی،اداره و تقبل نماید۰

کارآفرین و کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرارگرفت واز قرن شانزدهم به نوعی کارآفرینی را در نظریه‌های اقتصادی خود تشریح کرده اند۰در بین نظریات اقتصاددانان می توان به نظریه توسعه اقتصادی ژوزف شومپیتر (پدر علم کارآفرینی) درسال ۱۹۳۴اشاره کرد۰

نظریات وی مبتنی برآن که کارآفرینان را موتورمحرکه توسعه اقتصادی تلقی وعملکرد آنان راتخریب خلاق می داند مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است۰

کارآفرینی ازسوی روانشناسان با درک نقش کارآفرینان دراقتصاد وبه منظور شناسایی ویژگیها والگوهای رفتاری آنها مورد توجه قرارگرفت ودانشمندان مدیریت نیز به کارآفرینی وایجادجو محیط کارآفرینانه درسازمانها پرداخته اند۰

جامعه شناسان کارآفرینی را به عنوان یک پدیده اجتماعی درنظرگرفته وبه بررسی رابطه متقابل بین کارآفرینان وسایرقسمتها و گروههای جامعه میپردازند۰

سیرتاریخی مفهوم کارآفرینی

به طور کلی سیرتاریخی مفهوم کارآفرینی را میتوان به پنج دوره تقسیم کرد:

دوره اول : قرن ۱۵و۱۶ میلادی : دراین دوره به صاحبان پروژه‌های

بزرگ که مسؤولیت اجرایی پروژه‌های بزرگ که مسؤولیت اجرای این

پروژه‌ها همانند کلیسا،تأسیسات نظامی و۰۰۰بود کارآفرین اطلاق میشد۰

دوره دوم: قرن۱۷میلادی: همزمان با شروع انقلاب صنعتی بود،دراین دوره مخاطره پذیری به کارآفرینی اضافه شد۰به افرادی همانند بازرگانان وصنعتگران کارآفرین اطلاق می شد۰

دوره سوم: قرن ۱۸ و۱۹ میلادی: دراین دوره کارآفرین علاوه برمخاطره پذیر بودن،سرمایه مورد نیاز خود را ازطریق وام تأمین می کرد۰

دوره چهارم: دهه‌های میانی قرن بیستم :دراین دوره مفهوم نوآوری به عنوان یک جزءاصلی برتعاریف کارآفرینی اضافه شد۰

دوره پنجم: دوران معاصر (ازاواخر دهه ۱۹۷۰تاکنون): تا قبل ازاین دوره تنها توجه اقتصاددانان به کارآفرینی معطوف بود،اما دراین دوره به تدریج روانشناسان،جامعه شناسان ودانشمندان ومحققین علوم مدیریت نیزبه ابعاد مختلف کارآفرینی توجه نموده اند۰

سابقۀ کارآفرینی درایران:

درکشور ما تاشروع اجرای برنامه سوم توسعه، توجه چندانی به کارآفرینی نشده بود۰مشکل بیکاری وپیش بینی حادترشدن آن دردهه۱۳۸۰ موجب گردیدکه درزمان تدوین برنامه سوم توسعه،موضوع توسعۀ کارآفرینی مورد توجه قرارگیرد۰دربرنامه اخیرتوسعه کارآفرینی درسطحوزارتخانه‌های علوم،تحقیقات، فناوری وبهداشت،درمان وآموزش پزشکی،جهاد کشاورزی،صنایع ومعادن وهمچنین مؤسسۀ جهاددانشگاهی شده است۰

متأسفانه ازواژۀ کارآفرینی، ایجاد کارواشتغال زایی برداشت می شود حال آنکه کارآفرینی دارای پیامدهای وسیعتری ازجمله: افزایش اعتماد به نفس،باورشدن خلاقیت،ایجاد توسعه تکنولوژی، تولید ثروت درجامعه وافزایش رفاه عمومی است ودرصورتی که فقط به جنبۀ اشتغال زایی آن توجه شود، ازسایرپیامدها بی بهره می مانیم۰

تعاریف ومفهوم کارآفرینی:

کارآفرینی ازابتدای خلقت بشردرتمام شئون زندگی انسان حضورداشته ومبنای تحولات وپیشرفتهای بشری بوده است۰لیکن تعریف زیاد ومتنوعی ازآن درسیرتاریخی وروند تکاملی موضوع بیان شده است که برخی ازاین تعاریف ارائه می گردد:

ــ کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطرات یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی،اداره وتقبل کند۰

ــ کارآفرین شخصی است که تخصّص وی تصمیم گیری عقلانی ومنطقی درخصوص ایجاد هماهنگی درمنابع کمیاب می باشد [کاسون،۱۹۸۲]

ــکارآفرینی خلق وایجاد بینش ارزشمندی ازهیج است۰کارآفرینی فرآیند ایجاد ودستیابی به فرصتها ودنبال کردن آنها بدون توجه به منابعی است که در حال حاضر موجود است۰کارآفرینی شامل :خلق،توزیع ارزش ومنافع بین افراد، گروهها وجامعه است۰

ــ کارآفرین شخصی است که فعالیت اقتصادی کوچک وجدیدی را باسرمایه خود شروع میکند۰

ــ کارآفرین پلی میان زایش ایده، تولید وانجام خدمات، مبادله اطلاعات وکالاست۰

ــ کارآفرینی فرایندی است که منجر به ایجاد رضایتمندی با تقاضای تازه میشود۰کارآفرینی عبارت از فرآیند ایجاد ارزش ازراه تشکیل مجموعه ای منحصربه فرداز منابع به منظوربهره گیری ازفرصتهاست۰

ــ کارآفرینی عامل دگرگونی اجتماعی است وبه ایجاد مشاغل تازه وبهره گیری مؤثرازنیروی انسانی ومنابع طبیعی می انجامد.

نقش دولت درتوسعۀ کارآفرینی:

کارآفرینی به عنوان عامل کلیدی رشد وتوسعۀ اقتصادی درعصر مدرن شناختته شده است ودرمرکز رقابت بین المللی، شرکتهای کارآفرینانه هستند که لبه تیزرقابتی آنها معزوف به انعطاف سازمانی واستراتژی، تغییرمستمردرفرآیند ومحصولات وطرحهاست۰

طی چندتت سال گذشته،دولتها بطورجدی به تشویق کاآفرینی پرداخته اند، زیرا کارآفرینی موجب بهره مندی مردم وکشور می شود۰قبل ازآنکه مردم بتوانند کاری راشروع کنند،باید دارای سرمایه،تکنولوژی،تسهیلات لازم برای تولید کالا ونیروی کارانسانی مناسب باشند۰ همچنین باید دارای روحیه مناسب وشرایط درونی متعادل برای موفقیت درکارآفرینی باشند۰

باآگاهی از نیازهای کارآفرینی ومشاغلی که نیازبه حمایت دارند، به نظر میرسد که دولت بهترین موقعیت برای تعیین سیاست وطراحی برنامه‌ها باهدف تشویق کارآفرینی باشد۰دولت ازطریق اعمال خط مشی در وزارتخانه‌ها ومؤسّسات می تواند موجب شکوفایی کارآفرینی می شود۰

با توجه به نظریات جدید درمدیریت دولتی که تحت عنوان مدیریت گرایی مطرح است،دولتها باید درجهت کاستن ازتصدی گری گام بردارند و عمدتاً بر اعمال حاکمیت متمرکزشوند۰درزمینه آموزش کارآفرینی نیزبراساس دیدگاه مدیریت گرایی،انتظارنیست که دولت به طورمستقیم درگیرآموزش کارآفرینی شود، بلکه باید ضمن ایفای نقش سیاستگذاری، باحمایتها وپشتیبانی‌های خود،درجهت رشد وتوسعه کارآفرینی درجامعه بکوشد۰

دولت میتواند برای آموزش کارآفرینان وصاحب کسب وکاری کوچک با تسهیل امکانات لازم،ازطریق منابع مختلفی به این مهم دست یابد:

ــ سازمانهای غیردولتی

ــ مؤسّسات آموزش دولتی و دانشگاهها

ــ سازمانهای محلی (حکومتهای محلی)

ــ مؤسّسات آموزش خصوصی

ــ اتاق‌های بازرگانی وتجاری

ــ مؤسسات توسعه مدیریت

ــ انجمنهای بازرگانی

ــ سازمانهای مشاوره ای

آموزش کارآفرینی لازمه توسعه کارآفرینی است وبرهمین اساس دولتها باید درزمینۀ سیاستگذاری واجرای برنامه‌های آموزش کارآفرینی نقش اساسی ایفا کنند۰

بطور کلی میتوان نقش سیاستگذاری واجرایی دولتها درتوسعۀ آموزش کارآفرینی را با توجه به تجربۀ کشورهای مختلف درموارد ذیل بیان نمود:

۱٫ فرهنگ سازی وترویج روحیۀ کارآفرینی

۲٫ اصلاحات ساختاری و نهاد سازی

۳٫ ایجاد مؤسّسات آموزش دولتی ــ خصوصی

۴٫ پرورشگاههای کسب وکارکوچک

۵٫ آموزش کارآفرینی درمدارس

۶٫ آموزشهای ازراه دورورسانه ای

۷٫ مشاوره‌های مالی ــ فنی ومدیریتی

۸٫ نقش اطلاع رسانی دولت

علل اهمیت کارآفرینی:

کارآفرینی ازمحورهای اصلی رشد وتوسعه است وازنظربرنامه ریزی توسعۀ اقتصادی وتوسعۀ پایداردارای اهمیّت است زیرا:

۱) موجب ایجاد اشتغال می شود۰

۲) باعث افزایش سود وسرمایه گذاران می شود۰

۳) موجب دگرگونی ارزشها وتحول ماهیت آنها می شود وارزشهای

تازه ای به وجود می آورد۰

۴) موجب پرشدن خلأها وشکافهای بازارکارمیشود۰یعنی با توجه به دگرگونی شرایط بازار کاروفراهم شدن فرصتهای تازه،تصمیم‌های تازه ای گرفته می شود۰

۵) موجب گذارازرکود اقتصادی،جبران عقب ماندگی‌های اقتصادی وآسان شدن روند رشد وتوسعۀ کشورمی شود۰

۶) عوامل وشرایط لازم را برای تولید کالا، محصولات وبازاریابی آنها فراهم میکند۰

۷) کارآفرینی به هنگام بحران وناتوانی بخش خصوصی درایجاد اشتغال میتواند باعث جلوگیری ازپس روی اقتصاد شود۰

۸) باعث تأمین رفاه اجتماعی می شود۰

۹) موجب رقابت منابع به ویژۀ منابع مشابه داخلی با یکدیگروسرانجام موجب بهبود وبالارفتن کیفیت کالاها می شود۰

۱۰) باعث تقویت وتکامل صنایع داخلی می شود وبدین ترتیب زمینۀ رقابت فراهم می آید وسرانجام به افزایش صادرات ودریافت ارز برای کشورمی انجامد۰

۱۱) کارآفرینی موجب به وجود آمدن محصولات،خدمات،روشها،

سیاستها،افکارو راهکارهای نو برای حل مشکلات جامعه می شود۰

کار گروهی شروع کارآفرینی:

یکی ازمعیارهایی که کشورهای توسعه یافته را ازکشورهای درحال توسعه مجزامیکند،فرهنگ گروهی کارکردن است،درکشورهای توسعه نیافته افرادعلاقه به فعالیتهای گروهی ندارند وهمین امرسبب میشود علاوه برمصرف انرژی بیشترکارها باکیفیت پایین تر انجام پذیرد:

اصولاَ جهت رسیدن به یک جامعه کارآفرین،رشد فعالیتهای گروهی ضروری است وبدون چنین ویژگی،کارآفرینی درجامعه فراگیر نخواهد شد۰

حال ما با این سئوال روبرو خواهیم بود که چگونه باید یک کارگروهی موفق راسازماندهی کنیم وچه شرایط فرهنگی باید براین گروه حاکم شود تابتوانند به اهداف مورد نظر خود دست یابند،برای نیل به این اهداف باید ازقدمهای کوچک آغاز کرد تادر نهایت با کسب تجربیات لازم بتوان به تشکیل گروههای بزرگتر اقدام کرد۰گروههای بزرگتری که بتوانند درجامعه زمینه ساز تحول باشند۰

برای تشکیل یک گروه کاری توجه به عوامل زیر می تواند مفید واقع شود۰

۱) انتخاب موضوع مورد علاقه ویافتن افراد علاقه مند به همکاری

۲) تعیین اهداف و وظایف

۳) ثبت نتایج به وسیله یکی ازافرادگروه

۴) انتخاب فردی به عنوان مسئول گروه

۵) حفظ احترام میان اعضای گروه

۶) آموزش مستمر درگروه وتبادل دانش بین افراد گروه

۷) انجام مطالعات درزمینه خلاقیت و نوآوری وکارآفرینی توسط اعضای گروه

۸) صبرو انتقادپذیری

۹) دعوتاز افراد متخصص مرتبط باموضوعات مورد بحث وشرکت درسمینارها ونمایشگاههاو۰۰۰

۱۰) گروه باید علم ودانش خویش رادر رابطه با رایانه و اینترنت وزبان انگلیسی ارتقا دهد۰

۱۱)لازم است اعضای گروهدرزمینۀ« روانشناسی گروه» مطالعه کنند۰

مقاله مفهوم کارآفرینی

علل اهمیت کارآفرینی



دانلود کامل مفهوم کارآفرینی



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.