دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی و پروژه کارآفرینی

گزارش کارورزی شرکت پارس نخ


 گزارش کارورزی شرکت پارس نخ



گزارش کارآموزی در شرکت نخ و ریسندگی

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

فهرست مطالب

مقدمه
تاریخچه شرکت
کارخانه تولیدی صنعتی پارس نخ
کارخانه تولیدی و صنعتی نابریس
شرکت مهندسی و بازرگانی نیکونسج
مرکز تحقیقات فیزیک نساجی
پروژه بژار
پروژه نیکویافت
پروژه ابهرنسج
کلیات
۲ ) اهداف و اصول کلی
۳ ) اجزاء بخش سازمان
۱ ۳ ) ساخت سازمانی
۲ ۳ ) نمودار سازمانی
۳ ۳ ) رئوس وظایف
۴٫ ۳ ) شرح وظایف
ساخت سازمانی امور مالی
اهم وظایف واحد حسابداری کارخانه
اهم وظایف سرپرست حسابداری بودجه و گزارشات
اهم وظایف واحد حسابداری بهای تمام شده
اهم وظایف واحد صدور سند دفترداری
اهم وظایف واحد حسابداری انبار و اموال
اهم وظایف رئیس حسابداری مالی
اهم وظایف رئیس حسابداری مدیریت
اهم وظایف مدیر امور مالی
اهم وظایف واحد حسابداری پرداخت
اهم وظایف واحد حسابداری فروش
۳ ) اصول و مبانی کلی
۴ ) مسئولیت تهیه گزارشات مدیریت
۵ ) گزارشات توجیهی
۶ ) اصلاح انحرافات
۱ ) اهداف و اصول کلی
۲ ) طبقه بندی گزاشات مدیریت
۷ ) شماره گذاری گزارشات
پیوست ۱ – ۱
چگونه تهیه درخواست وجه
رسید کالای مستقیم
نحوه محاسبه اضافه کاری(شیفت کاری)
نحوه محاسبه مالیات هر سال.
بیمه هر سال.
بهای تمام شده کالای ساخته شده
بهای تمام شده کالای فروش رفته
صورت مالی
در پلمپ کردن دفاتر چه اقداماتی باید انجام گیرد
اساسنامه
اظهارنامه ثبتی شرکت
اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان اشخاص حقوقی
صورتهای مالی در گزارشات سالانه
تاریخچه محل کارآموزی و دوایر و مدیریت های زیرمجموعه
نظام برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی
نظام نگهداری منابع انسانی
ارزیابی مشاغل نیروی انسانی در محل کارآموزی
نظام پرداخت در محل کارآموزی
مراحل تولید در محل کارآموزی
بودجه
وضعیت نگهداری مواد خام
بازاریابی و فروش در محل کارآموزی
هزینه توزیع و فروش
نظام پرداخت
مدلهای برنامه ریزی و کنترل
هزینه های استاندارد
گزارشگری

مقدمه:
فشارهای فزاینده موجود در محیط و آگاهی های محیطی نیاز به مطالعه تعاملات بین بخش های اقتصادی با محیط را الزامی کرده است . حسابهای ملی سنتی (تولید ملی خالص یا ناخالص یا داخلی)بر اندازه گیری رشد و عملکرد اقتصادی تأکید دارد. به منظور ارزشیابی جامع تری از دوام و توسعه لازم است که حوزه حسابداری مالی گسترده تر گردد تا استفاده از منابع طبیعی و همچنین زیان های موجود در فرایند تولید را شامل می شود.
هدف این مقاله اندازه گیری دارائی های طبیعی و محاسبه هزینه ها و درآمدهای محیطی است. این مقاله با پذیرش سیستم های مدیریت محیطی و سیستم های اطلاعاتی حسابداری سبز به بررسی تعاملات بین محیط و عملکرد اقتصاد شرکتها می پردازد. علاوه بر این، این مقاله امکان ایجاد تعامل بین محیط و عملکرد اقتصادی شرکتها را با پذیرش سیستم های مدیریت محیطی و سیستم های اطلاعاتی حسابداری سبز، مورد بررسی قرار می گیرد.
تئوری حسابداری مالی دارایی های مشهود و غیرمشهود را به اقل بهای تمام شده تاریخی و ارزش فعلی شناسایی و ثبت می کند اما این تئوری استفاده از منابع طبیعی و محیطی و همچنین کاهش درآمد ناشی از افت سرمایه طبیعی را مورد ارزیابی قرار نمی دهد. به علاوه تا امروز بسیاری از منابع مثل آب و هوا را به عنوان کالای مجاز در نظر گرفتند. که هرگز در صورت مالی، نامی از آنها برده نمی شود. در عملیات حسابداری های تولید و توزیع محصولات یا ارائه خدمات مستلزم استفاده از مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم ، هزینه های سربار تولید، هزینه های اداری و فروش و همچنین هزینه های تحقیق و توسعه است.
تاریخچه شرکت:
گروه صنعتی نیکو (سهامی خاص) مشتمل بر کارخانجات تولیدی پارس نخ – گریس – نابریس و بازرگانی آذین نسج و مرکز تحقیقات فیزیک نساجی و پروژه های در دست ساخت نیکو بافت، بژار، ابهرنسج و برزنت بروجرد با سطح اشتغال حدود ۷۰۰ نفر (در حال حاضر٥٠% آن را افراد با تحصیلات دانشگاهی تشکیل داده اند) به شرح ذیل می باشد:
کارخانه تولیدی صنعتی پارس نخ
این کارخانه با مساحت ٢٥٠٠ مترمربع واقع در شهرستان ابهر(کیلومتر ٩ جاده ترانزیت ابهر – تاکستان) جدیدترین واحد تولیدی گروه می باشد که در سال ١٣٧٦ تأسیس شده است. این کارخانه دارای دو سالن الیاف سازی و منسوج نبافته می باشد. سالن الیاف سازی از حدود سه سال قبل به تولید الیاف هایژنیک(بهداشتی) پلی پروپیلن و پلی استر با ظرفیت تولید ۱۹۰۰۰ تن در سال و سالن منسوج نبافته به تولید منسوج نبافته هایژنیک با ظرفیت ۷۰۰۰ تن در سال پرداخته استو ضمن تامین ۹۵% منسوج نبافته هایژنیک مورد نیاز صنایع بهداشتی داخلی به جهت رعایت اصول و ضوابط استانداردهای بین المللی ، بهبود مستمر کیفیت ، قابلیت انعطاف در تولید انواع سفارشها در کوتاهترین زمان ممکن و جلب اعتماد خریداران با انجام به موقع تعهدات خود موفق به صادرات فراگیر و مستمر گردیده است که ارزش ارزی ان در سال ۱۳۸۰ به رقم ده میلیون دلار رسید و پیش بینی می گردد با اهتمام پرسنل تلاشگرو متخصص این شرکت در سال ۱۳۸۱ استمرار و ارتقاء ایم امر قطعیت یابد.
این شرکت که مجهز به گواهی بین المللی ایزو۹۰۰۲ (ISO 9002) و علامت استاندارد تشویقی جهت محصولات خود می باشد. در ضمن منتخب واحد تولیدی نمونه کشور و صادرکننده نمونه استان زنجان در سال ۱۳۷۹ می باشد.
این شرکت با عضویت در انجمنهای تخصصی داخلی (انجمن های صنایع نساجی ایران و صنایع بهداشتی و سلولزی) و بین المللی(کارولینای شمالی)، حضور در شبکه جهانی اینترنت از طریق ۶ وب سایت اختصاصی و مستقل، اتصال به ۹ وب سایت بین المللی، تهیه CDهای اطلاعاتی مربوط به محصولات و سوابق شرکت و برگزاری دوره های آموزشی داخلی بازاریابی و صادرات برای پرسنل موجبات انتقل دانش روز، ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت، تضمین بقاء صنایع پایین دست و نهایتاً این بخش از صنعت کشور را فراهم آورده است.
در ضمن طرح توسعه پارس نخ با هدف تولید الیاف تکنیکی در تائی(Bicomponent) و توخالی(Hoilow) با بکارگیری دانش و فن آوری جدید در دست مطالعه و اجرا می باشد.
شرکت گل ریس از ۲۴۸ پرسنل تشکیل شده که ۱۱ نفر خانم و مابقی مرد می باشند که از نظر تحصیلات –نفر دارای مدرک فوق لیسانس ، ۱ نفر لیسانس، ۲۰ نفر فوق دیپلم، ۱۲۳ نفر دیپلم و ۸۷ نفر زیر دیپلم هستند.
کارخانه تولیدی و صنعتی نابریس
این کارخانه با مساحت ۱۱۰۰۰ مترمربع واقع در استان قزوین می باشد که در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده است. این کارخانه حدود ۵ سال، در زمینه ریسندگی الیاف کوتاه فعالیت دارد. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ، حدود ۲۵۰۰ تن نخ یک لا و چندلا در سال می باشد.
شرکت نابریس دارای گواهینامه ایزو ۹۰۰۲ (ISO 9002) می باشد.
این شرکت از ۱۶۰ پرسنل تشکیل شده که ۷ نفر خانم و مابقی مرد می باشند که از نظر تحصیلات ۵ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۲۰ نفر لیسانس، ۵ نفر فوق دیپلم ، ۹۰ نفر دیپلم و ۴۰ نفر زیر دیپلم هستند.
شرکت مهندسی و بازرگانی نیکونسج
این شرکت واقع در استان تهران (بلوار میرداماد –شماره ۱۳۹) می باشد که با دارابودن ارتباط تکنیکی و علمی با معتبرترین شرکتهای سازنده ماشین آلات کمپانیهای نساجی اروپایی، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران حدود ۳۰ خط تولید ریسندگی راه اندازی و ماشین آلات و تجهیزات آنها را تأمین نموده است. همچنین خدمات مختلف مشاوره ، نصب، صادرات و واردات و سایر امور بازرگانی را ب دست اندرکاران صنعت نساجی ارائه می نماید.
مرکز تحقیقات فیزیک نساجی
این مرکز واقع در تهران (بلوار میرداماد- شماره ۱۳۹) می باشد که حدود ۱۰ سال پیش با اندیشه ارتقاء فرهنگ کنترل کیفیت و ارائه خدمات آزمایشگاهی و مشاوره ای به صنعت نساجی کشور تأسیس شد. این مرکز مجهز به مدرنترین وسایل آزمایشگاهی بوده و با دارابودن کادر مجرب متخصص، کلیه ازمونهای مربوط به انواع الیاف ، نخ و پارچه را در کوتاهترین زمان و با بالاترین سطح دقت انجام می دهد.
گروه صنعتی نیکو پس از اجرا و بهره برداری بیش از ۳۵ طرح تولیدی در بخش نساجی طی ۲۰ سال گذشته و با بکارگیری تجربه ، فن آوری و نیروی متخصص و متعهد در این صنعت درصدد اجرای چهار طرح تولیدی دیگر با نامهای بژار(بازیافت ضایعات نرم و سخت نساجی)، برزنت بروجرد و نیکویافت(بازیافت انواع ضایعات پلیمری شامل پلی استر، پلیپروپیلن و پلی اتیلن) و ابهرنسج در شهرستانهای ابهر و بروجرد می باشند.
در ذیل توضیحاتی در ارتباط با این پروژه ها ذکر می شود:
پروژه بژار
این کارخانه با مساحت ۲۰۰۰۰ مترمربع واقع در شهرستان ابهر ( کیلومتر ۹ جاده ترنزیت ابهر- تاکستان) می باشد. این طرح برای حلاجی پنبه (بازیافت پنبه از ضایعات نرم و سخت کارخانه گل ریس) با ظرفیت ۱۳۵۰ تن و ریسندگی نخ پنبه ای با استفاده از پنبه های بازیافتی به ظرفیت ۱۸۵۰ تن در سال طراحی گردیده است.
این شرکت از ۲۱ پرسنل مرد تشکیل شده که از نظر تحصیلات ۱ نفر دارای مدرک لیسانس، ۱۱ نفر دیپلم و ۹ نفر زیر دیپلم هستند.
پروژه نیکویافت
این کارخانه با مساحت ۲۰۰۰ مترمربع واقع در شهرستان ابهر (کیلومتر ۹ جاده ترانزیت ابهر- تاکستان) می باشد که بازیافت ضایعات پلیمری شامل پلی استر و پلی پروپیلن کارخانه پارس نخ تأسیس شده است.این شرکت از ۲۲ پرسنل تشکیل شده که از نظر تحصیلات ۲ نفر دارای مدرک لیسانس، ۱ نفر فوق دیپلم ، ۸ نفر دیپلم و ۱۱ نفر زیر دیپلم هستند.

شرکت نخ بافی

دانلود کارآموزی در شرکت نخ و ریسندگی


دانلود کامل گزارش کارورزی شرکت پارس نخ



گزارش کارورزی مقاوم سازی سازها مقابل زلزله


 گزارش کارورزی مقاوم سازی سازها مقابل زلزله



این گزارش WORD و آماده پرینت میباشد

فهرست مطالب

مقاوم سازی سازه ها مقابل زلزله۱

راهکارهای مقاوم سازی لرزه ای ۲

مقاوم سازی سطح سازه۴

اضافه کردن دیوارهای سازه ای بتن مسطح۴

استفاده از بادبندهای فولادی ۶

جداسازی لرزه ای ۸

مقاوم سازی سطح عضو۸

زره پوش کردن ستون ۹

گزینش روشهای مقاوم سازی۱۰

راههای مقاوم سازی ساختمان ها ۱۳

ازمایش ۱۵

سرای مقاوم سازی۱۶

روش و هزینه ی انجام مقاوم سازی ؟۲۰

نتایج مقاوم سازی تا چه حد قابل اطمینان است؟ ۲۱

طرح های مقاوم سازی دولتی چه نتایجی در بر داررد؟ ۲۲

سوپر فریم R.Cفناوری نوین برای مقابله با زلزله ۲۳

ساختمان فلزی یا بتن آرمه ۲۴

توصیه های طراحی و ساخت۲۵

اجزای اصلی سازه سوپر فریم R.C 27

سایر موارد فنی ۳۱

نتیجه گیری ۳۳

منبع۳۴

مقاوم سازی سازه ها مقابل زلزله

چکیده

شمار زیادی از سازه های موجود که در مناطق زلزله خیز واقع شده اند بر اساس آیین نامه های طراحی لرزه ای قدیمی که دیگر اعتباری ندارند ، ساخته شده اند . علاوه بر آن شماری از زلزله های اصلی که در طول سالهای اخیر اتفاق افتاده اند بر اهمیت سبک شدن برای کاهش خطر لرزه ای تاکید می کنند.

مقاوم سازی لرزه ای سازه های موجود یکی از موثرترین روشها برای کاهش این خطر است .در سالهای اخیر تحقیقات مهمی به مطالعه در رابطه با راهکارهای مختلف جهت ترمیم و تقویت سازه های بتن مسلح برای بالا بردن عملکرد لرزه ای آنها اختصاص داده شده است.

بهرحال عملکرد لرزه ای سازه میتواند توسط مقاوم سازی یا ترمیم افزایش یابد . که در این مقوله مهندس راهکاری را بر اساس ارزیابی لرزه ای سازه انتخاب می کند.

بنابراین نیازهای اساسی ترمیم و تحقیقات مختلف روی راهکارهای مقاوم سازی میبایست قبل از انتخاب روش روش مقاوم سازی بررسی شود .در این مقاله مشخصات راهکارهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همچنین رابطه بین مقاوم سازی و خصوصیات سازه ای شرح داده شده است.علاوه بر آن چند مورد از مطالعات سازه ای که برای مقاوم سازی اعمال شده ، ارایه شده است.

راهکارهای مقاوم سازی لرزه ای

معرفی

شمار زیادی از راهکارهای موجود مقاوم سازی لرزه ای بسته به نوع و شرایط مختلف سازه موجود است . بنابراین انتخاب نوع مقاوم سازی روند پیچیده ای دارد و تحت تاثیر توام فناوری ، شرایط اقتصادی و اجتماعی قرار دارد .در زیر عواملی که روی انتخاب راهکارهای مقاوم سازی تاثیر می گذارد را بررسی می کنیم:

مقایسه هزینه مقاوم سازی و اهمبت سازه

نیروی انسانی موجود

طول مدت اجرا یا زمان عدم استفاده

تکمیل و تقویت بر اساس عملکرد مورد نظر کارفرما

توجه به تناسب معماری و نقش سازه ای و تکمیل سازه موجود

تداخل برگشت پذیری

کنترل کیفیت سطح عملکرد

اهمیت سیاسی و تاریخی سازه

سازگاری روش مقاوم سازی با سیستم سازه ای موجود

عدم نظم در سختی ، مقاومت و شکل پذیری

تناسب سختی ، مقاومت و شکل پذیری

کنترل آسیب وارده به مولفه ها و اجزای غیر سازه ای

ظرفیت مناسب باربری سیستم فونداسیون

مصالح تعمیر و تکنولوژی موجود

بطور کلی دو روش برای افزایش ظرفیت لرزه ای سازه های موجود وجود دارد .اولین روش مقاوم سازی سطح سازه است که شامل اصلاحات کلی سیستم سازه ای است .به شکل۶ نگاه کنید. اصلاحات کلی متداول شامل اضافه کردن دیوارهای سازه ای، بادبند های فولادی یا جداکننده های پایه است .دومین روش مقاوم سازی سطحی عضو می باشد (به شکل ۷ نگاه کنید). در این روش اعضایی که ظرفیت شکل پذیری ناکافی دارند ظرفیتشان به منظور برآورده کردن حالات حدی افزایش می یابد.مقاوم سازی سطح عضو شامل روشهایی از قبیل اضافه کردن بتن ، فولاد یا زره پوش کردن ستون باالیاف پلیمری مرکب به منظور محدود کردن است.

شکل ۶ – صلاح کلی سیستم سازه ای

مقاوم سازی سطح سازه

مقاوم سازی سطح سازه بطور معمول برای افزایش مقاومت جانبی سازه های موجود مورد استفاده قرار می گیرد . از این قبیل مقاوم سازی ساختمانهای بتن مسلح می توان بادبندهای فولادی ، کابلهای پیش تنیده ، دیوارهای پر کننده ، دیوارهای برشی ، پرکننده ها با مصالح بنایی و جداکننده های پایه را نام برد .روشهایی که در زیر شرح داده میشود معمولا برای مقاوم سازی سطح سازه مورد استفاده قرار می گیرد :

اضافه کردن دیوارهای سازه ای بتن مسلح

اضافه کردن دیوارهای سازه ای یکی از متداولترین روشهای مقاوم سازی سطح سازه برای تقویت سازه های موجود می باشد . بطور کلی تعمیر و ترمیم دیوار برشی موجود یا پرکننده برای یکی از دهانه های قاب استفاده می شود .علاوه بر آن به منظور کاهش زمان و هزینه از شاتکریت یا پانلهای پیش ساخته استفاده می شود. تحقیقاتی که در زمینه دیوارهای سازه ای انجام شده است و یافته ها به نسبت تحقیقات دقیق انجام شده گزارش شده است .تحقیقات نشان می دهد که روند پرکنندگی نقش مهمی در پاسخ پانلها و سازه های دیگر ایفا کرده است . روند پرکنندگی با سخت کردن سازه می تواند برش پایه را افزایش دهد .اثرات واژگونی و برش پایه در محل پر کننده سخت کننده متمرکز شده است .بنابراین در این محلها فونداسیون میبایست تقویت شود.

JIRSA و KREGER در ۱۹۸۹ دیوارهای پرکننده یک طبقه را در کاربرد برای چهار نمونه آزمایش کردند.در آزمایش آنها از یک قاب بتن مسلح سه دهانه ، تک طبقه غیر شکل پذیر تا تکنیکهای ساختمان سازی در دهه ۱۹۵۰ را مدل کنند. در این سازه فاصله آرماتورهای برشی ستون زیاد بود و فشردگی وصله ها برای تامین مقاومت کششی نهایی کافی نبود .در آزمایش آنها ابتدا دیوارهای سه گانه در محل بازشو تغییر یافت .آرماتورهای طولی در نزدیکی ستونهای موجود برای افزایش پیوستگی فولاددر ۴ نمونه اضافه شد.در ابتدای ۳آزمایش شکستهای ناشی از وصله های لب به لب ناقص ستونبا وجود ترمیم پرکننده هاایجاد شد.(شکل ۸را نگاه کنید(

شکل۸-نمودار تاریخچه بارگذاری-تغییر مکان دیوار پر کننده

استفاده از بادبندهای فولادی

اضافه کردن بادبندهای فولادی برای تقویت کلی و سخت کردن ساختمانهای موجود می تواند موثر باشد .بادبندهای هم مرکز یا برون مرکز می توانند در دهانه های انتخابی یک قاب بتن مسلح برای افزایش مقاومت جانبی سازه استفاده شود.مزیت این روش آنست که دیگر به تقویت فونداسیون نیاز نیست چون بادبندهای فولادی معمولا بین اعضای موجود قرار میگیرند.

افزایش بارگذاری روی فونداسیون موجود در محل بادبندها ممکن است پس هنوز بایدفونداسیون مورد ارزیابی قرار گیرد .علاوه بر آن اتصال بین قاب بتنب موجود و اعضای بادبندی باید به دقت انجام شود زیرا اتصال در طول مدت زلزله آسیب پذیر است.

مقاوم سازی منازل در مقابل زلزله

گزارش کارورزی رشته عمران


دانلود کامل گزارش کارورزی مقاوم سازی سازها مقابل زلزله



گزارش کارآموزی موتورهای دیزل و پمپ های هیدرولیک

به نام خدا


این گزارش WORD و آماده پرینت میباشد

گزارش کارآموزی موتورهای دیزل و پمپ های هیدرولیک



فهرست مطالب

فصل اول معرفی موتور دیزل

موتور دیزل ۱

ریشه لغوی ۱

دید کلی ۱

تاریخچه ۲

تقسیمات ۳

ساختمان ۴

طرزکار ۴

سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه ۹

زمان تنفس ۹

زمان تراکم ۱۰

زمان قدرت ۱۰

زمان تخلیه ۱۱

سیکل موتور دوزمانه دیزل ۱۱

موتورهای دیزل دو زمانه چگونه کار می کند؟ ۱۱

نحوه ی کار چرخه ۱۲

موتورهایGeneral Motors EMD 15

مزایای موتورهای دیزل ۲۳

کارآیی بهتر از نظر مصرف سوخت ۲۳

توان بیشتر ۲۳

دوام بیشتر ۲۴

کاهش انتشار آلاینده ها ۲۵

معرفی موتورهای گاز سوز ۲۵

۱- انواع موتورهای احتراق داخلی سیلندر پیستونی ۲۵

۲- موتورهای گازی ۲۹

۳- کاربردها۳۲

۴- مشخصه های طراحی ۳۳

گاز طبیعی و موتورهای دیزل ۳۵

طرح ساختاری مبدل های کاتالیستی ۳۷

مواد افزودنی سوخت ۳۹

فصل دوم تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری ۴۲

نگهداری و تعمیرات پیشگویانه ( Predictive Maintenance ) 42

فعالیتهای نت پیشگویانه (PdM) 42

مزایای آشکار و پنهان در اجرای نت پیشگویانه ۴۵

رمز موفقیت در برنامه های نت پیشگویانه (PdM) 46

چگونگی تعیین تناوب انجام بازرسی ها۴۷

نگهداری و تعمیرات واکنشی ( Reactive Maintenance ) 49

آنالیز روغن ۵۰

مقدمه ۵۰

دسته بندی آزمایشها و نتایج ۵۲

نگاهی به مبحث آنالیز روغن ( Oil Analysis ) 54

آنالیز روغن چیست ؟ ۵۵

آنالیز عناصر فرسایشی ۵۶

افزودنی های روغن ۵۸

ویسکوزیته Viscosity 58

دوده سوخت ۵۹

رقیق شدن روغن در اثر اختلاط با سوخت ۶۰

آلودگی با آب یا ضدیخ ۶۰

اکسیداسیون ۶۱

نیتراسیون ۶۲

نمونه گیری از روغن ۶۳

نه گام جهت اجرای موفق آنالیز روغن ۶۴

فصل سوم پمپ های هیدرولیک

پمپ های هیدرولیکی ۶۸

پمپ ها با جابه جایی مثبت از نظر ساختمان ۷۰

پمپ های دنده ایGear Pump 71

۳- پمپ های گوشواره ای Lobe Pumps 73

۴- پمپ های پیچی Screw Pumps 74

۵- پمپ های ژیروتور Gerotor Pumps 75

پمپ های پره ای ۷۵

پمپ های پیستونی ۷۷

پمپ های پیستونی شعاعی (Radial piston pumps) 80

پمپ های پلانچر (Plunger pumps) 81

راندمان پمپ ها (Pump performance)82

موتور دیزل

ریشه لغوی

کلمه دیزل نام یک مخترع آلمانی به نام دکتر رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل می‌نامند

دید کلی

موتورهای دیزل ، به انوع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌های بالا استفاده می‌شود به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند

همانگونه که می‌دانید برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می‌گردد سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می‌شود که در نتیجه آن سوخت شعله‌ور می‌شود

تاریخچه

در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم می‌گردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیش‌رس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق می‌شد، این موتورهای با فشار پایین بودند و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده می‌شد

در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی ، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود می‌آمد وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت

طی سالهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل ، از این نوع موتور عمدتا و منحصرا در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق ، تلمبه کردن آب ، راندن قایق‌های مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده می‌شد این موتورها سنگین ، کم سرعت ، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند

پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل ، تا توسعه سیستم‌های پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپ‌های سوخت‌پاش خود را آغاز کرد توسعه پمپ‌‌های سوخت‌پاش (پمپ‌های انرژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در موتورها مناسب بودند متعادل شد

موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند با آنکه پیشرفت در ساخت این موتورها کند بود اما در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم برای مدتی کند بود لیکن از آن تاریخ تا کنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم

تقسیمات

موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند مثلا می‌توان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیم‌بندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان می‌گردد یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای Vیا خورجینی تقسیم بندی می‌کردند و

ساختمان

ساختار موتورهای دیزل نه تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقه‌ای تفاوت می‌کند بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد

_پمپ انژکتور __ وظیفه تنظیم میزان سوخت و تامین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد

انژکتورها باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق می‌شوند

فیلترهای سوخت باعث جداسازی مواد اضافی و خارجی از سوخت می‌شوند

لوله‌های انتقال سوخت می‌بایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند

توربوشارژر باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر می‌شوند

طرزکار

همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتورهای ۴ زمانه و ۲ زمانه تقسیم می‌شوند لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می‌گردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم – انفجار و تخلیه اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا و یا بصورت توام انجام گیرند

موتورهای دیزلی

موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی ارزانتر و مقرون به صرفه تر هستند موتور دیزلی فقط هوا را دریافت داشته، آنرا فشرده کرده و بعد سوخت را درون هوای فشرده تزریق می نماید گرمای هوای فشرده فورآً سوخت را روشن می سازد موتور بنزینی در نسبت ۸۱ تا ۱۲۱ فشرده شده در حالیکه موتور دیزلی در نسبت ۱۴۱ تا حداکثر ۲۵۱ فشرده می گردد نسبت بالای فشردگی موتور دیزلی سبب کارآیی بهتر آن می شود موتور دیزلی فقط از تزریق سوخت مستقیم استفاده می نماید سوخت دیزلی مستقیماً وارد سیلندر می گردد موتور دیزلی شمع نداشته فقط گرمای هوای فشرده است که سوخت را در آن روشن می سازد یکی از تفاوتهای بزرگ موتور بنزینی و دیزلی تزریق سوخت آن می باشد بیشتر موتورهای ماشین از سوپاپ تزریق یا کاربراتور استفاده می کنند بنابراین تمام سوخت در سیلندر بارگذاری شده سپس فشرده می گردد فشردگی ترکیب سوخت / هوا نسبت فشردگی موتور را محدود می سازد اگر فشردگی هوا خیلی زیاد باشد ترکیب سوخت / هوا فوراً مشتعل گشته و صدای تق تق را بوجود می آورد دیزل فقط هوا را فشرده ساخته طوریکه نسبت فشردگی می تواند زیاد شود نسبت فشردگی زیاد، نیروی زیادی را ایجاد خواهد نمود سوخت دیزلی سنگینتر بوده بتدریج تبخیر می گردد، نقطه جوش آن بیشتر از نقطه جوش آب است، دارای اتمهای کربن زیادی است

کاربرد پمپ هیدرولیکی

گزارش کارورزی موتورهای دیزل و پمپ های هیدرولیک


دانلود کامل گزارش کارآموزی موتورهای دیزل و پمپ های هیدرولیک



گزارش کارآموزی شرکت تولیدی لوازم تزینی خودرو


این گزارش WORD و آماده پرینت میباشد

موضوع :

گزارش کارآموزی شرکت تولیدی لوازم تزینی خودرو


فهرست

فصل اول : ادبیات موضوع کنترل موجودی ۱

تعریف ۲

اهداف کنترل موجودی ۳

عوامل موثر در تعیین مقدار موجودی اقلام انبار ۵

سه سطح انبار کردن اقلام ۶

منابع اطلاعاتی کنترل موجودی ۷

کنترل موجودی و رایانه ۹

مقش مدیر کنترل موجودی ۱۰

مدلهای کنترل موجودی ۱۱

مدل سفارش اقتصادی ۱۲

فصل دوم : معرفی مکان کارآموزی ۱۳

معرفی شرکت آذین خودرو ۱۴

خط مشی و اهداف شرکت ۱۵

چارت سازمانی شرکت ۱۷

فصل سوم : شناخت وضعیت سیستم (سیتم انبارها ) ۱۸

انبارها ۱۹

درخواست کالا از انبار ۲۱

دریافت کالا توسط انبار ۲۳

ارسال محصول ۲۶

نگهداری پالتهای تدارک شده توسط مشتری ۲۷

وضعیت انبارها در شرکت آذین خودرو ۲۹

چارت سازمانی امور انبارها ۳۰

ساختار سیستم کنترلهای داخلی و اطلاعاتی انبارها در شرکت آذین خودرو ۴۷

ارتباط با حسابداری مالی ۴۸

تحویداری ۴۹

رابطه سازملنی ۵۰

چگونگی عملکرد قبض و اقباض در نظام اطلاعاتی انبارها ۵۱

انبار محصول ۵۲

گردش عملیات موجودیها در شرکت آذین خودرو ۵۳

نحوه تکمیل برگ در خواست خرید ۵۷

برگ رسید موقت تحویلداری ۵۸

فهرست

عنوان صفحه

فرم برگشت کالا از انبار ۵۹

نحوه تکمیل برگ نقل و اشتقال کاربردجریان نیم ساخته ۶۰

برگ گواهی لنجام کار ۶۱

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل سیستم مطرح شده ۶۲

گردش کار دریافت کالا ۶۷

گردش کار ارسال کالا ۶۸

Dfdها ۷۰ . ۶۹

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات ۷۱

نتیجه گیری و پیشنهادات ۷۲

فصل ششم : منابع و ماخذ ۷۳

منابع و ماخذ ۷۴

فصل اول :

ادبیات موضوع (کنترل موجودی )

تعریف :

کنترل جریانی است که ضمانت می کند اقلام موجود سازمان با در نظر گرفتن عوامل زمان ، مکان ، تعداد ، کیفیت و هزینه به بخشهایی از عملیات ( از قبیل : تولید ، توزیع ، فروش ، مهندسی و غیره ) که به آنها نیاز دارند تدارک شود .

( مفهوم کنترل موجودی )

کنترل موجودی در مدیریت تدارکات مدرن کنترل واقعی کار به حساب می آید ، این کنترل همه اهداف اساسی عملیات انبار را در بر می گیرد . مفهوم اساسی کنترل موجودی به بیانی کاملاً ساده مواد درست ، در تعداد درست ، با کیفیت درست ، در زمان و مکان درست است . علاوه بر اینها عنصر هزینه نیز در منترل موجودی نقش حیاتی دارد . به این خاطر همه اهداف کنترل موجودی باید در نظر گرفتن محدودیت هزینه که در مورد اقلام بسیار قابل ملاحضه می باشد ، تحقق یابند .

برقراری موازنه بین ارائه خدمت و صرفه جویی در کنترل موجودی

نگهداری و کنترل موجودی کار بسیار پر هزینه ایست اما اقلام انبار برای تضمین آن که عملیات بتواند استمرار یابد لازم هستند . مدیریت انبار باید سعی مند بین نیاز به ارائه خدمت مطمئن و خوب از نظر تدارک مستر مواد ، با نیاز به ارائه آن خدمت بدون بلوکه نمودن مقدار زیادی از پول سازمان و در نتیجه کاهش منافع و بروز خطرات کاهش نقدینگی ، تعادل برقرار نماید . یکی از علتهایی که کنترل موجودی برای مدیریت انبارداری سخت به شمار می آید برقراری همین موازنه است .

(اهداف کنترل موجودی )

بطور طبیعی هر سازمانی کمبودها و احتیاجات خاص خود را دارد که باید توسط سیستم کنترل موجودی آن سازمان تامین گردد . با این وجود اگر این واحد کنترل موجودی سازمان تولید و توزیع متوسط القامت را از نظر بگذرانیم از اهداف آن تصویری کامل به شرح زیر بدست می آوریم :

الف ) تدارک یک جریان مستمر مواد برای عملیات :

هدف اساسی کنترل موجودی این است که تضمین کند کالاهای مورد نیاز تولید ، مهندسی ، توزیع و غیره در انبار موجود و آماده برای معرف باشند .

ب ) تضمین کیفیت درست مواد مورد احتیاج :

کنترل موجودی در مورد تضمین این که نوع و کیفیت درست مواد مورد نیاز همواره در دسترسی برای استفاده در عملیات باشد مسئول است .

نوع کیفیت کالاهای مورد احتیاج بوسیله مصرف کننده ، خرید و کنترل کیفیت معین می گردد آنچه که از این بابت به کنترل موجودی مربوط می باشد آن است کهتضمین کند کالاهایی که از انبار صادر می شوند همان مشخصاتی را دارا می باشند که مقرر شده است .

پ ) توزیع اقلام انبار را می توان هم به محصولات نهایی و نیم ساخته و هم به کالاهای موجود در سایر قسمتهای یک کارخانه بزرگ یا بخشهای کشور مربوط نمود یکی از اهداف کنترل مموجودی این است که نضمین کند کالاهای مورد نیاز عملیات در نقطه مصرف باشند این امر ممکن است حمل و نقل اقلام را از محلی به محل دیگر طلب نماید ، همه این موارد می باید بوسیله کنترل موجودی کنترل و سازماندهی گردد .

ت ) عامل زمان :

سیستم کنترل موجودی علاوه بر تامین همه احتیاجاتی که پیش از این به آنها اشاره گردید باید تضمین کند اقلام مورد نیاز در زمانهای مقرر در دسترس باشند .

ث ) کنترل گردش اقلام انبار :

کنترل گردش اقلام انبار جریانی است که تضمین می کند همه اقلام بترتیب معین و مطابق با عمر انباری یا تاریخ انقضاء مصرف خود مورد استفاده قرار می گیرند . این نوع کنترل تضمین می کند همه اقلام که از انبار صادر می شوند سالم و در شرایط درستی باشند .

( سیستمهای کنترل موجودی )

برای کنترل موجودی سه سیستم وجود دارد که عبارتند از :

آلف ) سیستم دو ظرفی که به یک سیستم تجدید سفارش مبتنی است : این سیستم نسبت به یک مقدار موجودی از پیش معین شده به نام سطح تجدید سفارش عکس العمل نشان می دهد .

ب ) سیستم مرور دوره ای که در آن همه اقلام بطور منظم و در فواصل زمانی معین تجدید سفارش می شوند .

پ) سیستم سفارش برنامه ای

( عوامل موثر در تعیین مقدار موجودی اقلام انبار ):

سیستم کنترل موجودی درباره ی تعیین درست میزان سطوح موجودی هر یک از اقلام انبار مسئول است در هنگام تعیین میزان سطوح موجودی انبار ، باید به یک سری عوامل معین توجه شود و تاثیر آنها در رقم نهایی سطوح موجودی اقلام انبار منعکس گردد این عوامل عبارتند
از :

الف ) نیازهای عملیاتی

ب ) عمر انباری اقلام انبار

پ ) دوره تحویل

ت ) سطح ایمنی اقلام انباری

ث ) سرمایه قابل دسترس

ج ) ظرفیت انبار کردن اقلام

( سه سطح انبار کردن اقلام )

بطور کلی سه سطح برای انبار کردن اقلام وجود دارد که در اغلب انبار ها رعایت می گردد . این سه سطح تحت سه عنوان به شرح زیر طبقه بندی می گردد :

الف ) سطح حداقل انبار کردن اقلام :

این سطح از انبار کردن اقلام ، آن مقدار از اقلام است که با در نظر گرفتن نیاز عملیاتی و دوره تحویل کالا از سوی تدارک کننده مورد نیاز سازمان می باشد .

ب ) سطح تجدید سفارش اقلام :

بخاطر خطراتی که در اتکا به تحویل صرف وجود دارد مقداری را به عنوان سطح ایمنی یا ذخیره احتیاطی او معمولاً به میزان ۲۵ درصد سطح حداقل انبار کردن اقلام به مقدار سطح حداقل اضافه می کنند و آن را سطح تجدید سفارش اقلام انبار می نامند . این سطح ازموجودی نقطه ی عطفی است که در آن واحد خرید برای تدارک جدید کالا اقدام ی نماید . در این مرحله به عمر انباری اقلام نیز توجه می شود . اگر عمر انباری اقلام کمتر از سطح تجدید سفارش اقلام انبار باشد در آن صورت باید این سطح تجدید سفارش تا حد عمر انباری اقلام کاهش داده شود .

پ ) سطح حداکثر انبار کردن اقلام :

کاملاً روشن است که موقع برقراری مقدار سطح حداکثر اقلامی که می تواند انبار شود ، ظزفیت فیزیکی واقعی انبار بر رقم نهایی آن تاثیر می گذارد .

کنترل موجودی علاوه بر تعیین مقدار سطوح موجودی مورد نیاز برای اداره موثر با کفایت عملیات سازمان درباره ضمانت رعایت مقادیر این سطوح در کل سیستم انبار نیز مسئول می باشد .

گزارش کارورزی شرکت تولیدی لوازم تزینی خودرو

دانلود کارآموزی در یک شرکت تولید لوازم خودرو


دانلود کامل گزارش کارآموزی شرکت تولیدی لوازم تزینی خودرو



گزارش کارآموزی فرزکاری

این گزارش WORD و آماده پرینت میباشد


موضوع:

 گزارش کارآموزی فرزکاری


فهرست

مقدمه ۴

انواع ماشینهای فرز۵

ماشبنهای فرز با میز ثابت ۵

ماشینهای فرز ستونی-زانویی ۶

ماشینهای فرز افقی۶

ماشینهای فرز افقی اونیورسا ل ۶

ماشینهای فرز عمودی ۷

روشهای کنترل ماشینهای فرز ۷

ایمنی در ماشینهای فرز ۹

عملیات فرز کاری ۱۱

تیغه فرزها ۱۲

انواع تیغه فرزها ۱۲

طبقه بندی تیغه فرزها ۱۲

جنس تیغه فرزها۱۳

انواع تیغه فرزها و کاربرد آنها ۱۵

تیغه فرز انگشتی ۱۵

تیغه فرز پیشانی بغل تراش ۱۶

تیغه فرزهای قابل نصب روی محور ابزار گیر افقی ۱۷

تیغه فرزهای غلتکی ۱۷

تیغه فرزهای غلتکی قوی مارپیچ ۱۸

تیغه فرز های بغل تراش۱۸

تیغه فرز های بغل تراش جفت۱۹

تیغه فرز های جناغی ۲۰

تیغه فرز های فرم دار ۲۱

انواع دیگر تیغه فرز ها ۲۲

روشهای فرز کاری۲۳

مهار تیغه فرز بر روی ماشین ۲۳

مراقبت از ابزار گیرها و تجهیزات محرکه۲۶

سرعت برشی و پیشروی در عملیات فرز کاری۲۷

سیالات برشی۲۸

گیره ها ۲۸

صفحه گردان ایستگاهی۲۹

ماشین فرز عمودی ۳۱

تیغه فرزهای ماشین فرز عمودی ۳۲

فرز کاری سطوح زاویه دار۳۵

فرز کاری شیار ها و جا خار ها ۳۶

فرز کاری حفره ها ۳۷

براده برداری سطوح با ارتفاع های مختلف ۳۷

سوراخکاری و عملیات وابسته۳۸

مراقبت از ماشین فرز۳۹

عملیات براده برداری در ماشین فرز افقی۴۰

فرز کاری سطوح تخت ۴۰

گونیا کردن سطوح قطعه کار ۳۳

برش کاری ۴۹

شیارتراشی ۵۰

سوراخ کاری و سوراخ تراشی با ماشین فرز افقی۵۱

قسمتهای مختلف چرخدنده ۵۳

کاربردهای صنعتی ماشینهای فرز ۶۱

مقدمه

در ماشینهای فرز،یک تیغه فرز چند دندانه برروی قطعه کار می چرخد و براده برداریمی کند

هر یک از دندانه های تیغه فرز،براده کوچکی از سطح قطعه کار جدا می کند

توسط ماشین فرز،عملیات براده برداری متنوعی می توان انجام داد به عبارت بهتر یک ماشین فرز قادر است سطوح تخت،فرم دار،شیارها،حفره ها،رزوه ها،چرخدنده ها،مارپیچها و دیگر فرمها را بتراشد

در میان ماشینهای ابزار،ماشینهای فرز از نظر شکل و قابلیت،بیشترین تنوع را دارند

این ماشینها را می توان به خوبی به سیستم کنترل عددی کامپیوتری مجهز کردقطعه کار را می توان مستقیما بر روی میز ماشین فرز بست و یا آن را توسط فیکسچرهای متنوعی که معمولا به همراه ماشینهای فرز عرضه می شوند،روی میز ماشین مهار نمود

انواع ماشینهای فرز

طبقه بندی ماشینهای فرز به چند گروه مشخص کار دشواری است،زیرا طراحی این ماشینها در همه موارد شباهتهایی با یکدیگر داردولی از نقطه نظر کاربرد،می توان ماشینهای فرز را در دو گروه بزرگ طبقه بندی نمود:

ماشینهای فرز با میز ثابت و

ماشینهای فرز ستونی- زانویی

هر دو گروه این ماشبنها در دو نوع،با اسپیندل افقی و با اسپیندل عمودی ساخته می شونددر ماشینهای فرز با اسپیندل افقی محور نگهدارنده تیغه فرز به صورت افقی و و موازی با میز ماشین قرار گرفته است

برای عملیات مختلف می توان ابزارهای مختلفی بر روی محور ابزار گیر نصب نمود

در ماشینهای فرز عمودی،تیغه فرز،عمود بر صفحه میز ماشین نصب می شود

البته در ماشینهای فرز عمودی،غالبا می توان اسپیندل را حول محور افقی چرخانده و در زاویه های مختلفی تنظیم و ثابت کرد

ماشبنهای فرز با میز ثابت

در ماشینهای فرز با میز ثابت،میز ماشین یک ساختارصلب دارد وبه صورت یک پایه ثابت عمل می کندالبته در این ماشینها،میز ماشین تنها در راستای محورXبه چپ و راست حرکت می کند

طول میز این ماشینها و کورس حرکت آن (m90-09)30-3می باشدحرکت ابزار در جهات عمودی و عقب-جلو(محورهای ZوY)از طریق حرکت اسپیندل ماشین تامین می گردد

ماشینهای فرز با میز ثابت نیز به نوبه خود به سه نوع عمودی،افقی و صفحه تراش تقسیم می شوند(ماشینهای فرز و صفحه تراش در وازه ای)

نوع میز این ماشینها به گونه ای است که می توان قطعات بزرگ و سنگین را بر روی آن نصب کرده و ماشینکاری نمود

ماشینهای فرز ستونی-زانویی

نام این ماشینها از قطعات متحرک آن گرفته شده استدر این ماشینها یک ستون عمودی وجود دارد که میز متحرک ماشین را در جهت عمودیZهدایت می کند

میز ماشین که زانو نیز نامیده می شود ،عامل مکانیزم حرکتهای دیگر میز است

این حرکتها عبارتند از:حرکت عرضیY(عقب-جلو)و حرکت طولی X(چپ-راست)این ماشینها،عموما با عنوان ماشین فرز زانویی نیز نامیده می شود

ماشینهای فرز زانویی سه نوع اصلی دارند:

ماشینهای فرز افقی،

ماشینهای فرز افقی اونیور سال و

ماشینهای فرز عمودی

ماشینهای فرز افقی

در یک ماشین فرز افقی،محور نگهدارنده ابزار به صورت افقی قرار گرفته استمیز ماشین که قطعه کار بر روی آن بسته می شود،در سه جهت طولی،عرضی و عمودی (X،YوZ)قابل حرکت است

ماشینهای فرز افقی اونیورسا ل

ماشین فرز افقی اونیورسال،شبیه ماشین فرز افقی معمولی است،با این تفاوت که در ماشینهای اونیورسال،میز ماشین قابلیت چرخش نیز دارد

میز این ماشین بر روی پایه زانویی قرار گرفته و می توان آن را به اندازه ۴۵ یا بیشتر چرخاندبا اضافه کردن این امکان می توان چرخنده های مار پیچ،انواع شیارهای مار پیچ و دیگر قطعات مشابه را براده برداری نمود

ماشینهای فرز عمودی

تفاوت ماشین فرز عمودی با ماشین فرز افقی در این است که محور ابزار گیر به صورت عمودی و عمود بر صفحه ماشین قرار می گیرد

ارتفاع تیغه فرز نسبت به قطعه کار رامی توان به صورت دستی یا اتوماتیک تغییر داد

این ماشینها برای به کار گیری تیغه فرزهای انگشتی و پیشانی تراش مناسب هستند

ماشینهای فرز عمودی در سه نوع ساخته می شوند:با کلگی لغزنده،با بازوی فوقانی فلکه ای و با کلگی گردان

ماشینهای فرز عمودی با بازوی فوفانی فلکه ای معمولا برای مقاصد آموزشی در مدارس فنی –حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند

بازوی فوقانی این ماشین را می توان توسط یک دسته گردان چرخانده و توسط آن شیارها با مسیرهای منحنی را نیز براده برداری نمود

در ماشینهای فرز عمودی با کلگی لغزنده،اسپیندل ابزار گیر در وضعیت عمودی قرار گرفته است

کلگی ماشین که اسپیندل درون آن تعبیه شده است را می توان توسط یک اهرم گردان یا به صورت مکانیزه اتوماتیک در جهت عمودی حرکت داد

اسپیندل در یک ماشین فرز عمودی با کلگی گردان را می توان هم در جهت عمودی و هم به صورت یک منحنی دایره ای حول محور عمودی حرکت داد

شعاع این حرکت دایره ای قابل تنظیم است و به صورت دستی یا مکانیزه انجام می گیرد

روشهای کنترل ماشینهای فرز

روش کنترل حرکتهای میز ماشینهای فرز متنوع است و از این دید گاه نیز می توان ماشینهای فرز را به چهار گروه تقسیم کرد:

۱-با کنترل دستیدر این ماشینهای فرز تمام حرکتهای ابزار و میز ماشین به کمک اهرمهای دستی انجام می شود

۲-با کنترل نیمه اتوماتیکدر این ماشینهای فرز ،حرکتها به صورت ترکیبی دستی –مکانیزه قابل انجام است

۳-تمام اتوماتیکدر این روش یک مجموعه پیشروی هیدرولیکی پیچیده،می تواند دقیقا یک فرم دو یا سه بعدی یک شابلون را تقلید کرده و یک یا چند ابزار را مطابق فرم شابلون هدایت کند

برای هدایت اتوماتیک ابزار برشی می توان عملیا ت را بر روی یک نوار مغناطیسی یا سوراخدار نیز برنامه ریزی نمود و بدین ترتیب حرکتهای ابزار برشی و میز ماشین را به صورت اتو ماتیک کنترل کرد

۴-با کنترل کامپیوتری(CNC)در این روش مختصات مختلف قطعه کاربر روی یک کامپیوتر مرکزی و یا بر روی کامپیوتر ماشین فرز وارد می شود

این مختصات و دیگر مشخصات کار از طریق یک زبان برنامه نویسی خاص وارد کامپیوتر می گردد

دستورات خروجی از کامپیوتر ،عملگرهای مختلف ماشین (قطعات الکتریکی،هیدرولیکی و یا نیوماتیکی)را به حرکت در آورده و از طریق این عملگرها میز ماشین و ابزارهای مختلف به درستی به حرکت درآمده و عملیات فرز کاری به صورت اتو ماتیک انجام خواهد شد

در ماشینهای فرز رومیزی کوچک،پیشروی اتوماتیک تنها در حرکت طولی میز ماشین فراهم شده است

در ماشینهای بزرگتر،پیشروی اتوماتیک برای تمام حرکتهای ماشین در جهتهای مختلف امکان پذیر شده است

پیشروی مکانیزه میز ماشین فرز،با سرعتهای پیشروی مختلف امکان پذیر استهمچنین در این ماشینها،حرکت سریع میز در جهتهای مختلف نیز در نظر گرفته شده است

با استفاده از حرکت سریع میز ،می توان قطعه کار را به سرعت به طرف ابزار هدایت کرده و یا آن را از ابزار دور کرد

حداکثر سرعت پیشروی در نمودارهای سرعت ماشین مربوطه درج شده است

برای حرکت دادن سریع میز،ابتدا باید اهرم پیشروی مکانیزه به جهت مورد نظر را در گیر کرده و سپس اهرم حرکت سریع را تحریک نمود

هنگامی که ابزار برشی با قطعه کار در گیر است ،هرگز از حرکت سریع استفاده نکنید

تنظیم سرعت برشی و پیشروی در فرز کاری با توجه به طراحی یک ماشین فرز ،سرعت برشی (سرعت دورانی تیغه فرز) و سرعت پیشروی (سرعت جا به جایی میز) به گو نه های مختلفی تنظیم می شود:

۱-با جابه جا کردن تسمه ها

۲-تنظیم پولیهای تنظیم شونده

۳-تعویض وضعیت چرخدنده ها ،توسط اهرمهایی که روی گیر بکس تعبیه شده است این اهرمها به گونه ای است که با جا به جا کردن آن می توان سرعت حاصل را از جدول درج شده در کنار اهرم تشخیص داد

در بعضی ماشینهای فرز،تغییر سرعت به صورت هیدرولیکی یا الکتریکی انجام می شود

همیشه قبل از تعویض سرعت یک ماشین فرز،دستورالعمل ماشین را در این مورد بدقت مطالعه کنیدهمچنین لازم است قبل از تعویض موقعیت تسمه ها ماشین را متوقف کنید

ایمنی در ماشینهای فرز

ماشین فرز نیز نظیر دیگر ماشینهای ابزار ،پس از انجام عملیات براده برداری باید تمیز شودبرای تمیز کردن میز ماشین فرز از براده ها ،باید از یک قلم موی متوسط استفاده کنید

براده ها مثل تیغ هستند،بنابر این هیچوقت نباید از دست برای برداشتن براده ها استفاده نمایید

همچنین هیچ وقت از هوای فشرده برای تمیز کردن میز ماشین از براده استفاده نکنید

دانلود گزارش کارآموزی فرزکاری

کاربرد های ماشین فرز


دانلود کامل گزارش کارآموزی فرزکاری